title
کد خبر: 209633
00
تاثیر کرونا بر قدرت بینایی

متخصصان می‌گویند چشم‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که به صورت خاموش درگیر کووید ۱۹ می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، همه گیری کرونا گرچه یک بیماری ریوی محسوب می‌شود؛ اما در حقیقت بیشتر اندام‌ها و بخش‌های بدن را درگیر می‌کند. متخصصان می‌گویند چشم‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که به صورت خاموش درگیر کووید ۱۹ می‌شوند. یافته‌های جدید نشان می‌دهند این ویروس به طور قابل توجهی بر روی قدرت بینایی انسان تاثیر می‌گذارد.

از طرفی به دلیل سبک زندگی مدرن که متکی بر استفاده دائمی از فناوری‌هایی همچون تلفن‌های هوشمند و رایانه است؛ چشم انسان به طور دائمی در معرض آسیب‌های بینایی است. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهند رایانه و تلفن‌های هوشمند با انتشار موج‌های انرژی کوتاه می‌توانند باعث آسیب به چشمان شوند.

در حالی که خارش و خشکی چشم از رایج‌ترین علائم آسیب به چشمان محسوب می‌شوند؛ اما بسیاری از مردم نسبت به سایر نشانه‌های آسیب چشمی بی اطلاع هستند. از دیگر علائم رایج مشکلات بینایی که افراد باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، می‌توان به داشتن حساسیت به نور، تاری دید، اسپاسم و تورم پلک اشاره کرد.

آسیب به چشمان را می‌توان از دو طریق دارویی و غیردارویی درمان کرد. طریقه درمان غیردارویی شامل رعایت نکات بهداشتی و نظافت عمومی چشمان، به میزان کافی پلک زدن، استفاده از نور مناسب، احتیاط در استفاده از ابزار‌های الکترونیک و دادن استراحت کافی به چشم است.

از ساده‌ترین راهکار‌های دارویی برای درمان آسیب به چشمان نیز استفاده از اشک مصنوعی است. کمتر کسی می‌داند دارو‌هایی که غالباً برای کنترل بیماری کرونا تجویز می‌شوند، غدد اشک را تحت تاثیر قرار داده و باعث خشکی چشمان می‌شوند. با این حال، خشکی چشم تنها بیماری نیست که پس از همه گیری کرونا چشمان افراد را درگیر کرده است.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهند از زمان جهانی شدن کووید ۱۹ میزان مشکلات بینایی شامل خشکی چشم، گلوکوما (آب سیاه)، عفونت ویروسی چشم، ورم ملتحمه، کراتیت، اپی اسکلریت، اسکلریت، و آب مروارید در افراد افزایش یافته است. تمامی این بیماری‌ها در ابتدا با ورم ملتحمه آغاز شده و به طور معمول شش ماه و تا یک سال پس از ابتلا به کرونا بروز کرده اند.

یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها برای افزایش سلامت چشمان استفاده از قاعده ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ است. به این معنا که هر ۲۰ دقیقه که با تلفن همراه یا رایانه کار کردید، ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ متری نظر کنید. این کار باعث استراحت به چشمان شده و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

داشتن هوای پاکیزه در محیط نیز در سلامت چشمان تاثیرگذار است. رژیم غذایی مناسب شامل سبزیجات و میوه‌های تازه و نیز مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین A می‌تواند به بهبود سلامت چشمان کمک کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز