title
کد خبر: 207838
00
اطلاعات دارویی|آمپول هیوسین؛ موارد مصرف و عوارض جانبی

آمپول هیوسین (آمپول بوسکوپان) یک آمپول عضلانی یا داخل وریدی است که برای کاهش درد و اسپاسم های حاد مانند کولیک کلیوی و آندوسکوپی معده استفاده می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، آمپول بوسکوپان( هیوسین) در اسپاسم های حاد مانند کولیک کلیوی یا صفراوی، در رادیولوژی برای تشخیص افتراقی انسداد و کاهش اسپاسم و درد در پیلوگرافی، و در سایر روش های تشخیصی که اسپاسم ممکن است مشکل ساز باشد، مثل آندوسکوپی معده استفاده می شود. 

آمپول هیوسین عضلانی است؟ 
یک آمپول (20 میلی گرم) عضلانی یا داخل وریدی، در صورت لزوم بعد از نیم ساعت تکرار شود. تزریق داخل وریدی باید به آهستگی انجام شود (در موارد نادر ممکن است توسط بوسکوپان افت محسوس فشار خون و حتی شوک ایجاد شود). هنگام استفاده در آندوسکوپی، این دوز ممکن است نیاز به تکرار بیشتر داشته باشد.

حداکثر دوز روزانه 100 میلی گرم

هشدارها و اقدامات احتیاطی ویژه برای استفاده از آمپول هیوسین

در صورت تداوم یا بدتر شدن شکم درد شدید و غیر قابل توضیح و بی دلیل، و یا ترکیب شدن همراه با علائمی مانند تب، تهوع، استفراغ، تغییر در حرکات روده، حساسیت به لمس شکمی، کاهش فشار خون، غش یا وجود خون در مدفوع، اقدامات تشخیصی مناسب برای بررسی اتیولوژی علائم مورد نیاز میباشد.
آمپول بوسکوپان می تواند باعث تاکی کاردی، افت فشار خون و آنافیلاکسی شود. در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر قلب، آریتمی قلبی یا فشار خون بالا و نیز در جراحی قلب باید احتیاط مصرف شود. نظارت بر این نوع از بیماران کاملا توصیه می شود. تجهیزات و وسایل اضطراری و پرسنل آموزش دیده در استفاده از این آمپول باید به راحتی در دسترس باشند.
بوسکوپان باید با احتیاط در بیماران مبتلا به پیرکسی به دلیل این نوع از احتمال که آنتی کولینرژیک ها ممکن است تعریق کردن را کاهش دهند تجویز شود.
افزایش فشار داخل چشم ممکن است با تجویز داروهای آنتی کولینرژیک مانند هیوسین در بیماران مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک تشخیص داده نشده و درمان نشده تجویز گردد. بیماران باید در صورتی که بعد از تزریق بوسکوپان دچار درد و قرمزی چشم همراه با از دست دادن بینایی شدند، به دنبال مشاوره فوری چشم پزشکی برای خود باشند.
پس از تجویز تزریقی بوسکوپان، مواردی از آنافیلاکسی از جمله دوره های شوک آن در افراد مشاهده شده است. بیمارانی که بوسکوپان را به صورت تزریقی دریافت می کنند مانند تمام داروهایی که باعث چنین واکنش هایی می شوند، باید تحت نظر قرار بگیرند.

 

عوارض آمپول هیوسین

بسیاری از اثرات نامطلوب ذکر شده را می توان به خواص آنتی کولینرژیک BUSCOPAN نسبت داد.

1. اختلالات سیستم ایمنی
عوارض ناشناخته: شوک آنافیلاکتیک شامل مواردی با پیامد کشنده، واکنش های آنافیلاکتیک، تنگی نفس و سایر حساسیت های مفرط میشود.

2. اختلالات چشمی
عوارض مشترک و رایج: اختلال عملکرد انطباق
عوارض ناشناخته: میدریاز، افزایش فشار داخل چشم

3. اختلالات قلبی
مشترک و رایج: تاکی کاردی

4. اختلالات عروقی
مشترک و رایج: سرگیجه
ناشناخته: کاهش فشار خون ، گرگرفتگی

5. اختلالات در دستگاه گوارش
مشترک و رایج: خشکی دهان 
یبوست

6. اختلالات پوست و بافت زیری

ناشناخته: واکنش های پوستی (مانند کهیر، بثورات پوستی، اریتم، خارش)، تعریق غیر طبیعی

7. اختلالات کلیوی و ادراری

ناشناخته: احتباس ادرار
درد محل تزریق میتواند، به ویژه پس از استفاده عضلانی، رخ دهد.
انتظار نمی رود که هیوسین بوتیل بروماید، ماده فعال بوسکوپان، به دلیل ساختار شیمیایی خود به عنوان یک مشتق آمونیوم چهارتایی، وارد سیستم عصبی مرکزی شود. هیوسین بوتیل بروماید به راحتی از سد خونی مغزی عبور نمی کند.

با اطمینان 95 درصدی، دسته فرکانس بیشتر از معمول نیست، اما ممکن است کمتر باشد. تخمین فراوانی دقیق ممکن نیست زیرا واکنش نامطلوب دارویی در پایگاه داده آزمایشات بالینی 185 بیمار رخ نداده است.

عوارض جانبی مشکوک آمپول هیوسین
گزارش عوارض جانبی مشکوک پس از مجوز مصرف دارو مهم است. این امر اجازه می دهد تا نظارت مداوم بر تعادل سود یا خطر محصول دارویی انجام شود. از متخصصان مراقبت های بهداشتی خواسته می شود هر گونه واکنشی را گزارش دهند.

منبع: سلام دنیا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز