title
کد خبر: 206873
00
بهترین روش درمان کبد چرب چیست؟

کبد چرب به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می شود و زمانی اتفاق می افتد که چربی در کبد جمع شود. داشتن مقادیر کمی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می تواند به یک مشکل تبدیل شود.

به گزارش بهداشت نیوز، یک کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است. زمانی که چربی به ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شما برسد مشکل ساز می شود.کبد شما دومین عضو بزرگ بدن شماست. این به پردازش مواد مغذی از غذا و نوشیدنی کمک می کند و مواد مضر خون را فیلتر می کند.
کبد همچنین یک اندام ضروری با عملکردهای متعددی نظیر موارد زیر است:

    صفرا تولید می کند که به هضم غذا کمک می کند.
    برای بدن پروتئین می سازد.
    آهن را ذخیره می کند.
    مواد مغذی را به انرژی تبدیل می کند.
    موادی ایجاد می کند که به لخته شدن خون شما و التیام زخم ها کمک می کند.
    با ایجاد فاکتورهای ایمنی و حذف باکتری ها و سموم (موادی که می توانند به بدن شما آسیب برسانند) به بدن شما برای مقاومت در برابر عفونت ها کمک می کند.

هنگامی که کبد چرب در فردی که مقدار زیادی الکل مصرف می کند ایجاد می شود، به عنوان بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) شناخته می شود.

در افرادی که زیاد الکل نمی‌نوشند، این بیماری به عنوان بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شناخته می‌شود.

کبد چرب چگونه درمان می شود و آیا برگشت پذیر است؟

در حال حاضر هیچ داروی قطعی برای درمان بیماری کبد چرب تایید نشده است. ابتدا باید بدانید لازم است از مصرف داروها و مکمل هایی که برای کبد شما مضر هستند خودداری کنید.

اگر مبتلا به AFLD هستید، پزشک به شما دستور می دهد که کاملاً از مصرف الکل خودداری کنید. آنها همچنین ممکن است در صورت داشتن اختلال مصرف الکل (AUD) یک برنامه سم زدایی را به شما توصیه کنند.

چندین عفونت ویروسی نیز می تواند به کبد آسیب برساند. برای محافظت از سلامت کبد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند واکسن های هپاتیت A و هپاتیت B را دریافت کنید. بسته به وضعیت شما، ممکن است غربالگری های منظم برای هپاتیت C را نیز پیشنهاد دهد.

تغییر سبک زندگی جزو اصول اولیه درمان بیماری کبد چرب است. بسته به شرایط فعلی و عادات سبک زندگی شما، ممکن است این موارد به کنترل و درمان بیماری شما کمک کنند:

    کاهش وزن
    کاهش و حتی قطع کامل مصرف الکل
    داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی که کالری اضافی، چربی اشباع شده و چربی های ترانس در آن کم باشد
    حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، ممکن است پزشک شما را تشویق کند که یک رژیم مناسب غذایی برای کمک به درمان این بیماری و کاهش خطر عوارض تنظیم کنید.

به عنوان مثال، رژیم غذایی خود را متعادل کنید. سعی کنید غذاها را از همه گروه های غذایی انتخاب کنید. این  امر شامل میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی، لبنیات کم چرب و چربی ها و روغن های سالم می شود.

کالری را کاهش دهید. سعی کنید مصرف غذاهای پر کالری را محدود کنید.

روی فیبر تمرکز کنید. فیبر می تواند به بهبود عملکرد کبد شما کمک کند. نمونه ای از غذاهای غنی از فیبر شامل میوه ها و سبزیجات تازه، حبوبات و غلات کامل است.
اقداماتی را برای کاهش مصرف غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات زیر هستند انجام دهید:

سدیم (نمک)

کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند شیرینی، برنج سفید، نان سفید، یا سایر محصولات غلات تصفیه شده

چربی های اشباع شده که در غذاهایی مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای سرخ شده یافت می شود.

چربی های ترانس که در غذاهای سرخ شده و بسیاری از میان وعده های فرآوری شده وجود دارد.

از مصرف صدف های خام یا نیم پز پرهیز کنید. صدف های خام یا نیم پز می توانند حاوی باکتری هایی باشند که شما را به شدت بیمار کنند.

اگر AFLD دارید، باید به طور کامل از الکل خودداری کنید.

آب بنوشید : نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن و همچنین بهبود سلامت کبد کمک کند.

منبع: drdr


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز