title
کد خبر: 205979
00
چرا مبتلایان به آلزایمر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند دریافتند یکی از فاکتورهای خطر متداول آلزایمر موسوم به ژن آپولیپوپروتئین ای (APOE۴) و گونه‌های جهش‌یافته آن موجب افزایش احتمال ابتلای بیماران آلزایمری به کووید ۱۹ می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، این مطالعه با استفاده از داده‌های بیش از ۴۶ هزار نفر که ۲۶۰۰ نفر از آن‌ها مبتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند و همچنین نمونه‌های بافت جمع‌آوری شده از ۲۱ نفر که جان خود را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند، انجام شده است.

در این تحقیقات علاوه بر رابطه بین کووید ۱۹ و ژن APOE۴، ارتباط بین این ژن و علایم خستگی ذهنی و همچنین تغییرات میکروسکوپی در مغز جان‌باختگان کووید۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج این تحقیقات خطر ابتلا به نوعی از کووید ۱۹ که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، در حاملان گونه‌های مختلف ژن APOE۴ به میزان دو برابر سایرین است. همچنین دارندگان این ژن در مقایسه با سایرین، موارد بیشتری از خونریزی‌های میکروسکوپی مغز را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ شدید داشته‌اند.

همچنین به گفته محققان وجود ژن APOE۴ در بدن شخص می‌تواند بر شدت برخی از علایم بلند بیماری کووید۱۹ به ویژه در افرادی که نیاز به بستری شدن دارند، اثرگذار باشد. در این تحقیقات، خستگی ذهنی که به عنوان دشواری در جهت‌دهی توجه و تمرکز تعریف می‌شود، به عنوان یکی از این نوع علایم شناسایی شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.