title
کد خبر: 205619
00
چرا کرونا در بین جوانان بیشتر شایع شده است؟

به نظر می رسد بر خلاف دوره نخست شیوع کرونا که بیشترین میزان آمار مبتلایان را افراد کهنسال تشکیل می داد، طیف سنی مبتلایان به این بیماری در ماه های اخیر معطوف به جوانان شده و این موضوع توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز، طی ماه های اخیر، سویه جهش یافته اومیکرون به نوع غالب کووید ۱۹ تبدیل شده و مجموع موارد ابتلا به این سویه در مناطق مختلف جهان به طور خاص در بین جوانان افزایش داشته است.

در این میان مقامات بهداشتی ایالات متحده امریکا از افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کرونا خبر داده و  ویل هامبل، مدیر انجمن بهداشت عمومی آریزونا در این رابطه گفت  که آمار مبتلایان به اومیکرون و سایر انواع کرونا در میان جوانان افزایش زیادی نشان می دهد.

حال این سوال مطرح می شود که چرا بر خلاف دو سال گذشته، این بیماری ویروسی بیشتر در بین جوانان شیوع یافته و آن ها را درگیر خود می کند؟ به باور کارشناسان، جوانان ۲۰  و ۳۰  ساله رفتارهای پرخطرتری نسبت به سایر گروه های سنی بالاتر داشته و به میزان کمتری پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. 

مطالعات انجام شده در آفریقای جنوبی، انگلستان و اسکاتلند نیز نشان داده ‌اند که نوع اومیکرون اگرچه قابل انتقال‌ تر از نوع دلتای غالب قبلی است، اما شدت کمتری دارد و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند دلیل دیگری برای شیوع این بیماری در بین جوانان محسوب شود.

البته به اعتقاد ویل هامبل، این نتایج کاملاً قطعی نیستند، زیرا مقایسه نوع اومیکرون با سویه دلتا به معنای فاکتور گیری در نرخ ایمنی پایین تردر  زمانی است که موارد سویه دلتا شروع به گسترش کردند.

در حال حاضر بیشتر افراد میانسال و کهنسال در سراسر دنیا واکسینه شده اند و از سوی دیگر عملیات واکسیناسیون از گروه های سنی بالاتر شروع شده و پس از چند ماه به جوانان رسید.

 یکی دیگر از مباحث مورد تامل در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا، افراد واکسینه نشده هستند که به دلایل مختلفی در برابر این روش موثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا، مقاومت می کنند. این موضوع منحصر به کشورهای توسعه نیافته نبوده و برای مثال تنها نزدیک به ۵۷ درصد از مردم آریزونا در ایالات متحده آمریکا به طور کامل واکسینه شده اند.

در خاتمه گفتنی است کارشناسان بین المللی بارها تاکید کرده اند که در حال حاضر تنها گزینه موجود جهت پیشگیری از ابتلا به سویه های جدید کرونا، انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. 

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز