title
کد خبر: 205618
00
از دست دادن حس بویایی بر اثر کرونا نشانه خوبی است؟

از دست رفتن حس بویایی یکی از اصلی ترین عوارض کرونا محسوب می شود ولی با توجه به یافته های محققان، از دست دادن حس بویایی معمولا در افراد مبتلا به نوع خفیف کووید۱۹ اتفاق می افتد که نشانه ای خوب برای شناسایی شدت بیماری است.

به گزارش بهداشت نیوز، از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله علائمی بود که گروهی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را در طول همه گیری کرونا با خود درگیر کرده  بود. 

بر اساس مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران، از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی ممکن است نشان ‌دهنده ابتلای فرد به یک مورد خفیف کووید ۱۹ باشد. آمارها نشان می ‌دهد بیمارانی که از موارد متوسط و شدید عفونت رنج می‌ برند، کمتر احتمال دارد این علائم را تجربه کنند.

در مطالعه انجام شده روی دوهزار و ۵۸۱ بیمار از ۱۸ بیمارستان اروپایی، بیماران در ۸۵/۹ درصد موارد خفیف کووید ۱۹، در مقایسه با ۴/۵ درصد در موارد متوسط کووید ۱۹ و نزدیک به ۷ درصد در موارد شدید تا بحرانی دچار از دست دادن حس بویایی شدند. در حالی که این ارقام توسط بیمار گزارش شده بود، ارزیابی های بالینی عینی کاهش بویایی را در ۵۴/۷ درصد موارد خفیف کووید و ۳۶/۶ درصد از موارد متوسط تا بحرانی نشان داد.

گفتنی است، موارد خفیف به عنوان بیماران بدون علائم ذات الریه ویروسی یا هیپوکسی (کمبود اکسیژن) تعریف می شود که معمولاً در خانه بهبود پیدا می کنند، در حالی که موارد شدید در بیمارستان بستری می شود. 

این پروژه تحقیقاتی شیوع و بهبودی را در بیماران با درجات مختلف از شدت ویروس بررسی کرد. پروفسور جروم لچین (Jerome Lechien) سرپرست پژوهشگران این پروژه گفت: «اختلال بویایی در اشکال خفیف کووید۱۹ بیشتر از اشکال متوسط تا بحرانی است و ۹۵ درصد بیماران حس بویایی خود را شش ماه پس از بهبود از بیماری، به دست آوردند.

در این میان جالب توجه است که بیماران جوان در مقایسه با افراد مسن می توانند نرخ آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی بالاتری داشته باشند. در دو ماه پیگیری، ۷۵ تا ۸۵ درصد از این بیماران حس بویایی را بر اساس ارزیابی های ذهنی و عینی بویایی بازیافتند.

فرضیه اصلی زیربنای شیوع بیشتر آنوسمی در نوع خفیف کرونا شامل تفاوت در پاسخ ایمنی به عفونت در بیماران خفیف و متوسط تا بحرانی است. به اعتقاد پژوهشگران برای تعیین میزان بهبودی بلندمدت بیماران کووید ۱۹ به مطالعات بیشتر نیاز است. 

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز