title
کد خبر: 205473
00
چرا به تلویزیون معتاد می‌شویم؟

امروزه سرویس ها و شبکه های تلوزیونی متعددی وجود دارند که برنامه های مختلفی را پخش کرده و اتفاقا همه گیری کرونا باعث شد تماشای تلوزیون در بین افراد رایج تر شود. پژوهشگران در تلاش هستند تا دلیل این علاقه مفرط به دیدن تلوزیون را کشف کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهشگران طی یک مطالعه جدید دریافتند نشستن و تماشای تمامی قسمت های یک سریال در طول یک روز ممکن است منجر به بروز بسیاری از مشکلات سلامتی و رفتاری شود.  به طور کلی تماشای افراطی تلویزیون را می توان با معیارهای مختلفی بررسی کرد. در این مطالعه، ۶۵۴ فرد ۱۸ تا ۳۰ ساله  گزارش دادند که بیش از دو قسمت از یک برنامه تلویزیونی را طی یک جلسه تماشا کرده اند، حدود ۲۰درصد اعتراف کردند که ۶ تا ۲۰ قسمت یک سریال خاص را در یک روز و پشت سر هم دیده اند.

هنگامی که محققان رفتار تکانشی، بلوغ عاطفی و انگیزه‌های تماشای زیاد این افراد را آزمایش کردند، دریافتند برنامه‌ ریزی ضعیف،  اصلی ترین عامل تماشای بیش از حد تلویزیون است.

به گفته کارشناسان دانشگاه Wroclaw در لهستان، این انگیزه همچنین از بازه های توجه کوتاه و نیاز به سرگرمی ناشی می شود. بر اساس این مطالعه، تعداد قسمت های تماشا شده در یک جلسه مشخص کننده بیشترین ارتباط با همدلی و وضوح احساسی بینندگان و تمایل به سرگرم شدن دارد. محققان می گویند که عدم  آینده نگری ممکن است شاخص مهمی در تماشای بیش از حد تلویزیون باشد.

جولانتا استاروستا، سرپرست این تیم تحقیقاتی از موسسه روانشناسی کاربردی در Jagiellonian لهستان، در این رابطه می‌گوید: من فکر می ‌کنم جالب ‌ترین نتیجه مطالعه انجام شده، این بود که افراد عمدتاً به این دلیل که می خواهند از مشکلات زندگی روزمره خود فرار کرده و احساسات خود را تخلیه کنند، به تماشای تلویزیون نشسته و چندین قسمت از یک سریال را پشت سر هم تماشا می کنند. این انگیزه اولیه در ادامه تبدیل به پیگیری یک سرگرمی شده و آن ها را وا می دارد به تماشای قسمت های دیگر سریال های تلویزیونی ادامه دهند.

استارسوتا در این رابطه می ‌افزاید: ما دریافته‌ ایم که اضطراب و افسردگی عوامل مهمی هستند که منجر به تماشای بیش ‌از حد برنامه های تلویزیونی می شوند،البته در این میان نباید نقش شبکه های تلوزیونی و تبلیغات این حوزه را نادیده گرفت زیرا به محض پایان یک قسمت، سرویس‌های خاصی فوراً قسمت بعدی را بارگیری کرده و به بیننده پیشنهاد می دهند. از سوی دیگر پایان ‌های هر قسمت از یک سریال معمولا به گونه ای تنظیم می شود که بیننده در حالت تعلیق مانده و تمایل پیدا می کند ادامه ماجرا را ببیند.

به باور محققان، معمولا در این شرایط افراد تنها چند ثانیه برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید به تماشای فیلم ادامه دهد یا نه، وقت دارند که این زمان برای تصمیم گیری منطقی کافی نیست و ممکن است منجر به از دست دادن کنترل بر مقدار زمان صرف شده برای تماشای برنامه های تلویزیونی شود. با این حال، برخی از پلتفرم ‌ها قبلاً تغییراتی ایجاد کرده ‌اند تا به بینندگان کمک کنند رفتار خود را در این رابطه کنترل کنند. به عنوان مثال، چندی پیش نتفلیکس گزینه غیرفعال کردن پخش خودکار یک قسمت دیگر را به منوی کاربران خود اضافه کرد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز