title
کد خبر: 205112
00
علت  خلط پشت حلق چیست؟

خلط پشت حلق ماده غلیظ و چسبناکی است که بیشتر در هنگام بروز بیماری متوجه وجود آن در پشت گلوی خود می‌شوید.

به گزارش بهداشت نیوز، دلایل متعددی می‌تواند باعث تولید خلط بیش‌ازحد در پشت حلق شود. خلط پشت حلق می‌تواند به علت بروز یک بیماری، تحریک گلو و یا عفونت ایجاد شود. متداول‌ترین دلایل ترشح بیش‌ازحد خطل پشت حلق عبار‌ت‌اند از:

۱. عفونت ناشی از بیماری‌های ریوی و تنفسی

عفونت‌هایی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت، آنفولانزا و سرماخوردگی می‌توانند منجر به تولید ناخواسته خلط در پشت حلق شوند. در هنگام بیماری خلط به‌منظور مقابله با باکتری‌ها و یا ذرات ویروسی در بدن افزایش می‌یابد.

۲. برونشیت حاد

یکی از بیماری‌هایی که منجر به تولید خلط بیش از حد در گلو می‌شود، برونشیت حاد است. یکی از علائم اصلی برونشیت حاد، مقادیر بالای خلط است که معمولا به‌دلیل عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.

۳. تب یونجه و آسم

خلق پشت حلق به‌دلیل واکنش‌های آلرژیک ناشی از محرک‌هایی مانند تب یونجه و آسم هم به وجود می‌آید. در تب یونجه و آسم، پوشش داخلی برونش یا نایژه‌ها ملتهب شده و تولید خلط زیاد، باعث انسداد مجاری هوایی می‌شود.

۴. فشار بیش‌از‌حد به تارهای صوتی

فشار بیش‌ازحد به تارهای صوتی مستقیما با تولید خلط در پشت گلو مرتبط است. بروز این مورد، در بسیاری از خواننده‌ها و یا افرادی که زیاد جیغ می‌زنند، رایج است. به‌طورکلی فریادزدن، صحبت‌کردن با صدای بلند و دیگر استفاده‌های نادرست از تارهای صوتی، در شکل‌گیری خلط پشت حلق مؤثرند. صاف‌کردن گلو خلط را از بین برده و یا شل می‌کند، اما با این کار تارهای صوتی بهم برخورد می‌کنند و در نتیجه، این کار باعث التهاب و خلط بیشتر می‌شود.

۵. کشیدن سیگار

کشیدن سیگار باعث تجمع ذرات گردوغبار بر روی حنجره و در نتیجه کم‌آبی تارهای صوتی می‌شود. با هر مرتبه تنفس دود، حنجره به سمومی آلوده می‌شود که تا سه ساعت از آبرسانی مجدد به گلو جلوگیری می‌کند. در نتیجه به‌منظور رفع خشکی، خلط بیشتری تولید می‌شود.

۶. آلاینده‌های موجود در هوا

آلاینده‌های موجود در هوا هم با خشک‌کردن و تحریک قسمت‌هایی از گلو باعث افزایش خلط پشت حلق می‌شوند.

منبع: دکترتو

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز