title
کد خبر: 204163
00
آخرین اطلاعات از سویه اومیکرون/ آیا تهدیدی برای همه‌گیری هست یا خیر؟

به گفته یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی، به نظر نمی رسد که سویه اومیکرون باعث بیماری شدیدتری نسبت به انواع قبلی کووید شود وهمچنین بسیار بعید است واکسن های فعلی قادر به ایجاد مصونیت در برابر آن نباشد.

به گزارش بهداشت نیوز، مقام دوم سازمان بهداشت جهانی بهداشت اعلام کرد در حالی که هنوز موارد زیادی در مورد نوع جدید و به شدت جهش یافته کووید-۱۹ موسوم به اومیکرون برای ما ناشناخته است ولی  داده های اولیه نشان می دهد که این بیماری افراد را بیشتر از نوع دلتا و سایر گونه ها بیمار نمی کند.

مایکل رایان، مدیر فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: داده‌های اولیه نشان نمی ‌دهد سویه اومیکرون شدیدتر از سویه های پیشین بوده و در واقع، اگر جهشی در این ویروس رخ داده، به سمت کمتر شدن شدت بیماری است. وی در ادامه توضیحاتش تاکید کرد که ما در مراحل ابتدایی مواجهه با این نوع ویروس هستیم و باید بسیار مراقب باشیم که چگونه آن را تفسیر می کنیم.

به باور سازمان بهداشت جهانی، هیچ نشانه ای وجود ندارد که بر اساس آن بتوان ادعا کرد این ویروس بتواند به طور کامل از محافظت های ارائه شده توسط واکسن های موجود فرار کند. ما واکسن‌های بسیار مؤثری داریم که تاکنون در برابر همه انواع کرونا از نظر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان مؤثر بوده‌اند.

این متخصص همه گیر شناسی با اشاره به داده‌های اولیه منتشر شده از سوی محققان آفریقای جنوبی که اومیکرون برای اولین بار در آنجا شناسایی شد، گفت: دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم واکسن های موجود و تائید شده در برابر اومیکرون بی اثر باشند. البته این امکان وجود دارد که واکسن‌های موجود در برابر این سویه جدید که بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایکی آن شناسایی شده، کمتر موثر باشد ولی قطعا واکسن ها در برابر آن محافظت ایجاد می کنند.

داده های اولیه از آفریقای جنوبی نشان نمی دهد که این سویه قادر به ایجاد مشکلی حاد باشد و در واقع شواهد فعلی همه گیری کرونا، عکس این موضوع را نشان می دهند. به باور کارشناسان ، بهترین سلاحی که در حال حاضر، در مبارزه با همه انواع کووید وجود دارد، واکسینه شدن است.

مایکل رایان  در تکمیل توضیحات خود افزود: هنگامی که هر گونه جدیدی ظاهر شود، تمایل بیشتری برای انتقال دارد، زیرا باید با انواع قبلی رقابت کند به نظر من دلیل انتقال سریع اومیکرون این است که احتمالا این ویروس فقط از شکاف در انتقال سویه دلتا استفاده کرده است. 

هدف واکسن‌های کووید فعلی پیشگیری از بیماری شدید است اما لزوماً در برابر ابتلای ساده به ویروس محافظت ایجاد نکرده و بدیهی است عفونت‌ های مجدد با علائم خفیف یا بدون علائم نگرانی کمتری دارند.

وی در خاتمه توضیحاتش یادآور شد که با وجود جهش‌های ویروس کرونا باید با همان اقدامات رایج از جمله تزریق واکسن، استفاده از ماسک و فاصله ‌گذاری فیزیکی از انتشار بیماری جلوگیری کرد. ویروس ماهیت خود را تغییر نداده ولی ممکن است از نظر کارایی تغییر کرده باشد.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز