title
کد خبر: 202263
00
دردسرهای تهیه انسولین برای بیماران دیابتی

واژه “انسولین” این روزها اینقدر آشناست که حتی اگر فرد دیابتی هم در خانواده نداشته باشیم، باز هم بارها نام آن را از زبان دیگران شنیده ایم.

به گزارش بهداشت نیوز ،واژه “انسولین” این روزها اینقدر آشناست که حتی اگر فرد دیابتی هم در خانواده نداشته باشیم، باز هم بارها نام آن را از زبان دیگران شنیده ایم. علت این آشنایی زیاد می تواند تشخیص بیشتر این بیماری و افزایش بیماران دیابتی نسبت به سال های اخیر باشد.

اما این سال ها تحریم دارویی هم روی خوش به هیچ کدام از اقلام دارویی از جمله انسولین نشان نداده و خانواده هایی که دارای فرد دیابتی و وابسته به انسولین هستند را در برهه هایی دچار نگرانی و تشویش برای تهیه و خرید این داروی حیاتی کرده است.

آنچه می خوانید گفتگوی ما با چند تن از افرادیست که از نزدیک با بیماری دیابت و بیماران دیابتی درگیر بوده و نسبت به کمبودهای انسولین و مشکلات خانواده ها برای تهیه ی آن دردآشنا هستند.

مشکلات بیمه ای بیماران انسولینی سالمند
خانم دکتر حسینی، متخصص غدد در خصوص مشکلات بیماران دیابتی با بیمه گفت: بیماران دیابتی ما برای تأیید نسخه ها توسط بیمه مشکلات زیادی دارند زیرا باید بیمه، آن ها را به عنوان بیماری خاص تأیید کند تا انسولین قلمی با نرخ دولتی به آن ها تعلق گیرد و این رفت و آمدها برای افراد مسن بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که متأسفانه انسولین های قلمی را به طور محدود در اختیار بیماران می گذارند، ما گاهی بیماری داریم که دوز بسیار بالایی از انسولین را باید دریافت کند اما این تعداد را به او نمی دهند و بسیاری از بیماران دیابتی مجبورند قلم ها را آزاد تهیه کنند.

حسینی با بیان اینکه انسولین ها خصوصا انسولین های خارجی در برهه هایی از زمان (مانند چند ماه قبل) تمام می شود ، تأکید کرد: در خصوص تفاوت انسولین خارجی با ایرانی هم باید بگویم که واکنش بیماران دیابتی به هر نوع از انسولین ها متفاوت است اما در تعدادی از بیمارانم که به جای انسولین خارجی، انسولین ایرانی دریافت کردند، این اثر را دیدم که قندشان به خوبی قبل کنترل نشد. 

سوء استفاده برخی داروخانه ها از بیماران انسولینی
محمدی هم یکی از داروخانه داران باسابقه است و انتقاد زیادی به دریافت انسولین از طریق داروخانه های منتخب داشت و گفت: اینکه بیماران مجبورند فقط به داروخانه های خاص و منتخب برای دریافت انسولین مراجعه کنند، واقعا برایشان سخت شده در حالیکه قبلا همه ی داروخانه ها با دریافت نسخه انسولین را در اختیار بیمار می گذاشتند و او مجبور نبود مسافت زیادی را برای دریافت انسولین طی کند.

وی افزود: از طرف دیگر تعداد محدودی انسولین در اختیار داروخانه ها قرار می دهند و سهمیه ای شده و داروخانه ها با دریافت چند نسخه، موجودی انسولینشان خیلی زود تمام می شود.

محمدی به برخی تخلفات داروخانه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی داروخانه تخلفات زیاد دیگری هم دارند مثل اینکه به مشتری می گویند اگر فلان داروی گیاهی را استفاده کنی نیازی به انسولین نداری و اجناس دیگر خود را با ترفند در کنار انسولین به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه حتی برخی داروخانه دارها انسولین های تاریخ گذشته ای دارند که برخی افراد سودجو آن ها را از داروخانه ها خریداری و با زدن برچسب و تغییر تاریخ به افراد ناآگاه به فروش می رسانند، گفت:  وقتی بیماران دیابتی مجبورند برای دریافت انسولین خود فقط به داروخانه های منتخب مراجعه کنند و ساعت ها در صف بایستند و در آخر هم به جای ۵ انسولین، دو انسولین دریافت کنند، ترجیح می دهند از طریق افراد واسطه و در بازار آزاد با قیمت بالاتر اما راحت تر آن را خریداری کنند.

در خصوص معرفی انسولین ایرانی ضعیف عمل کرده اند
این داروخانه دار ادامه داد: این واسطه ها اغلب ویزیتورهای شرکت های مختلف هستند که با مشاهده و رصد بیماران دیابتی و نیازمند انسولین در داروخانه ها، با ارائه شماره و کارت خود، با مشتری ها ارتباط برقرار کرده و انسولین آزاد را در اختیار آن ها قرار می دهند.

وی گلایه ای هم از پزشکان و کم کاری نهادهای مرتبط با حوزه دیابت داشت: اینکه برخی بیماران اصرار به خرید انسولین خارجی دارند این است که پزشکان آن ها را به این سمت هدایت می کنند که حتما خارجی تهیه کنید.  انجمن های تخصصی دیابت می توانند در خصوص انسولین ایرانی آگاهی رسانی بهتری داشته باشند و با ارائه نتایج بالینی و اثرگذاری داروهای ایرانی، مردم و پزشکان را به مصرف انسولین ایرانی ترغیب کنند.

داروخانه های منتخب سهمیه انسولین ها را کامل تحویل نمی دهند/  بارها انسولین را آزاد تهیه کرده ایم
خانم سلیمی زاده پسری ۱۳ ساله دارد که  دو سال است مبتلا به دیابت نوع یک شده و از دغدغه های مادرانه خود طی این دوسال برایمان گفت:  در این مدت بارها انسولین در کشور دچار کمبود شده و ما واقعا استرس های زیادی کشیدیم. از طرفی انسولین بازالین روی قند فرزند من اثری ندارد و حتما باید لانتوس یا نوع خارجی دیگری را تهیه کنیم.

وی بیان کرد: به تازگی برای دریافت انسولین ثبت سامانه را راه اندازی کرده اند اما در خصوص توزیع آن در داروخانه های منتخب واقعا دچار مشکل هستیم و گاهی برای خرید آن باید مسافت بیشتری را طی کنیم.

سلیمی زاده گفت: اخیرا بعد از دو سال برای اولین بار با نسخه پزشک توانستیم از داروخانه ۲۹ فروردین همه ی انسولین ها را تهیه کنیم اما زمان هایی بوده که دکتر نسخه نوشته اما از ۵ انسولین فقط دو تا به ما داده اند و مجبور شدیم چندین داروخانه را بگردیم تا انسولین تهیه کنیم. حتی من بارها مجبور شدم به طور آزاد و با قیمت بالاتر انسولین را برای پسرم تهیه کنم.

توزیع انسولین در داروخانه های شهرستان از تهران هم بدتر است
وی درباره ضرورت انسولین برای بچه های دیابتی گفت: انسولین برای بچه های دیابتی مانند هواست و بچه ها در سنین بلوغ نیاز به انسولینشان زیاد می شود و امیر علی در ماه، ۵ تا لانتوس استفاده می کند و ۵ تا نووورپید و حتی گاهی بیشتر، در حالیکه قبلا مصرفش کمتر بود. اینکه به بچه ها همیشه بگوییم نخور خیلی مشکل است چون همینطور هم به خاطر بیماریشان ناراحت هستند و استرس دارند و مجبوریم انسولین بیشتری استفاده و دائما قند بچه ها را کنترل کنیم.

این مادر دغدعه مند از شرایط بد توزیع انسولین در داروخانه های شهرستان ها هم انتقاد کرد و افزود: در شهرهای دیگر شرایط تهیه انسولین خیلی بدتر از تهران است و مثلا ما در سفری که به یکی از شهرها داشتیم، پسرم به انسولین نیاز پیدا کرد و ما برای تهیه آن بسیار سختی کشیدیم و بسیاری از داروخانه ها نداشتند.

هزینه یک کودک دیابتی ماهانه بین ۱ تا ۲ میلیون است
سلیمی زاده ادامه داد: انسولین های قلمی تحت پوشش بیمه است اما وقتی مجبوریم آزاد تهیه کنیم، هزینه بیشتری به خانواده تحمیل می کند. علاوه بر انسولین، بیماران دیابتی هزینه های جانبی دیگری نیز دارند مانند نوارهای تست قند ، سر سوزن و غیره  که هزینه آن ها چند برابر شده است. بنابراین حداقل هزینه های یک بچه دیابتی و  انسولینی در خانواده حدود ۱ تا ۲ میلیون است و بسیاری از خانواده ها در مضیغه هستند.

او از آگاهی رسانی ضعیف رسانه ها و سایر ارگان ها در خصوص دیابت نوع ۱ و ۲ هم ابراز ناراحتی کرد و گفت: خانواده ها در خصوص بیماری دیابت خیلی آگاهی کمی دارند و اطلاع رسانی ها خیلی ضعیف است و حتی برخی افراد نمی دانند بچه ها هم دچار دیابت می شوند و فکر می کنند فقط برای بزرگسالان است.حتی برخی افراد تصور می کنند دیابت یک بیماری واگیردار است.

این مادر دارای فرزند دیابتی تقاضایی هم از مسئولین داشت: از مسئولین تقاضا داریم که دست واسطه را در زمینه ی انسولین حذف کنند و داروخانه های متخلف را شناسایی و به طور جدی با آن ها برخورد شود تا با جان بیماران بازی نشود.

وضعیت بازار انسولین نسبت به ماه های قبل بهتر شده
دکتر شریف زاده داروساز ، در خصوص وضعیت بازار انسولین به ما گفت:  وضعیت انسولین قلمی به دلیل وارداتی که انجام دادند، هم در انبار شرکت های پخش و هم در داروخانه های منتخب نسبت به ماه های قبل بهتر و بیشتر شده و در واقع فعلا هم انسولین بازالین ایرانی و هم انسولین های برندهای خارجی در دسترس است.

وی افزود: تمام انسولین های موجود در بازار چه خارجی و چه داخلی مورد تأیید و تحت نظارت کیفی سازمان غذا و دارو هستند و اگر عوارض جانبی و مشکل داشته باشند این سازمان اجازه توزیعش را نمی دهد.

چرا سال گذشته با کمبود شدید انسولین مواجه شدیم؟/ تعداد مراکز توزیع انسولین را باید افزایش دهند
شریف زاده تصریح کرد: سال گذشته به دلیل مواجه شدن با پدیده قاچاق معکوس انسولین، بیماران دسترسی کمی به انسولین پیدا کردند و سازمان غذا و دارو اجازه به واردات حجم بالایی از انسولین داد اما این بار مبادی توزیع دارو را به شدت کنترل کردند و اطلاعات بیماران دیابتی در سامانه تیتک ثبت شده و دارو را دریافت می کنند.

این داروساز با بیان اینکه الان داروخانه ها انسولین را خیلی کمتر بدون نسخه به بیماران تحویل می دهند عنوان کرد:ثبت نام بیماران دیابتی در سامانه باعث شده دارو به دست مصرف کننده اصلی خود برسد و هر بیمار با توجه به نیاز خود انسولین را دریافت کند. البته اگر بتوانند تعداد مراکز توزیع انسولین را در کشور بیشتر کرد و تعداد داروخانه های منتخب را افزایش دهند، دسترسی جغرافیایی بیماران نیز بهتر خواهد شد.

آنچه خواندید دغدغه و صحبت های تنها تعداد محدودی از افرادی بود که با بیماران دیابتی در ارتباط بوده و از مشکلات آن ها اطلاع داشتند و مطمئنا به نمایندگی از خیلی از افراد دیابتی و وابسته به انسولین صحبت کردند که شاید همین مشکلات و بعضا مشکلات دیگری را هم تجربه می کنند. 

همانطور که در صحبت های مادری که دارای فرزند دیابتی است خواندید، “انسولین برای افراد دیابتی مانند دریافت هواست!” پس ضرورت توجه بیشتر مسئولین حوزه بهداشت و درمان به این بیماری غیر واگیر بیش از پیش حس می شود که لااقل علاوه بر تحمل آلام و رنج های بیماری برای خود و خانواده هایشان، دغدغه های دیگری چون تحمیل هزینه بیشتر و  فشار و استرس برای کمبود انسولین را نیز به دوش نکشند.

منبع: پایگاه خبری دیابت 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز