title
کد خبر: 201149
00
آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی دو برابر شده است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تاکید بر اینکه اسنپ تخلف می کند گفت: اسنپ مجوز ارائه مشاوره اینترنتی ندارد . کسانی که پروانه فعالیت دارند، پروانه خود را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که مشاور نیستند.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خصوص تعرفه‌های روانشناسی به سعادت آباد رادیو تهران گفت: تعرفه‌های خدمات روانشناسی در سال 1400 تصویب و ابلاغ‌شده و هم‌اکنون در سایت سازمان نظام روانشناسی قابل مشاهده است. نرخ مصوب دولت برای 45 دقیقه مشاوره توسط کارشناس ارشدروانشناسی 140 هزار تومان و همین مدت زمان برای دکتر روانشناس 187 هزار تومان تعیین‌شده است. این نرخ به تمام روانشناسان ابلاغ شده است و کسانی که بیش از این نرخ حق مشاوره دریافت کنند تخلف کرده و سازمان نظام روانشناسی با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.
 
مردم تخلف روانشناسان را به سازمان نظام روانشناسی گزارش کنند

دکتر حاتمی گفت: از مردم تقاضا می‌کنم اگر با تخلفی روبه‌رو شدند با شماره 66903544 تماس بگیرند و تخلف را گزارش کنند ما بررسی می‌کنیمو با مشاور و روانشناس متخلف برخورد خواهیم کرد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به این پرسش که برخورد با متخلفان چگونه خواهد بود؟ و چرا تا کنون برخورد جدی صورت نگرفته است؟ تصریح کرد: به‌طورجدی برخورد کردیم. ما روزانه شکایت‌های زیادی داریم که به آنها بررسی می‌کنیم و بنا بر قانون با این افراد برخورد می‌کنیم.
 
متاسفانه در فضای مجازی افراد عادی، خودشان را روانشناس معرفی می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه در زمان شیوع کرونا مراجعه به روانشناس افزایش پیدا کرده و بیشتر این مشاوره‌ها نیز از طریق فضاهای مجازی انجام می‌شود وفضاهای مجازی افسارگسیخته هستند و قابلت کنترل ندارند اذعان داشت: متاسفانه در فضاهای مجازی افرادی خودشان را به‌عنوان مشاور معرفی می‌کنند و مبالغ زیادی درازای مشاوره از مردم دریافت می‌کنند. طی هفته‌هایگذشته به این نتیجه رسیدیم اسامی کسانی که مشاور نیستند و در فضای مجازی مشاوره ارائه می‌دهند را از طریق سایت سازمان نظام روانشناسیکشور اعلام کنیم.
 
اسامی روانشناسان در سایت سازمان نظام روانشناسی ثبت‌شده است

این مقام مسئول تاکید کرد: اسامی تمامی مشاوران دارای پروانه فعالیت در سایت سازمان نظام روانشناسی کشور ثبت شده است، مردم می‌توانند در ابتدا شماره پروانه روانشناس را از او بگیرند و با بررسی این شماره در سایت سازمان نظام روانشناسی از صحت مجوز فعالیت آن فرد آگاه شوند.
 
به اسنپ مجوز ارائه مشاوره اینترنتی ندادیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان نظام روانشناسی به اسنپ مجوز ارائه مشاوره اینترنتی داده است یا خیر؟ گفت: خیر ما مجوز ندادیم و در وهله اول با وزارت ارتباطات نامه‌نگاری کردیم تا مانع فعالیت اسنپ شود و مجوز آنها را لغو کند پس‌ازاین مکاتبه نماینده حقوقی اسنپ به ما مراجعه کرد و اعلام کرد که تنها کسانی می‌توانند از این طریق مشاوره بدهند که پروانه فعالیت داشته باشند اما بر اساس گزارش‌هایی به‌دست‌آمده متوجه شدیم اسنپ تخلف می‌کند و کسانی که پروانه فعالیت دارند پروانه خود را دراختیار کسانی قرار می‌دهند که مشاور نیستند.
 
وزارت بهداشت باید گره اجرایی شدن بیمه خدمات روانشناسی را باز کند

دکتر حاتمی در ادامه این گفتگو در خصوص بیمه خدمات روانشناسی گفت: زمانی که مسئولیت سازمان را به عهده گرفتم به دو دلیل اجرایی شدن بیمه خدمات روانشناسی جزو اولویت‌های اول من بود، اول اینکه روانشناسی جزو خدمات لوکس شده است و همه اقشار جامعه نمی‌توانند از آن استفاده کنند و دوم اینکه اجرای بیمه خدمات روانشناسی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌شده است و بیمه‌های پایه و تکمیلی باید خدمات روانشناسیو مشاوره را تحت پوشش قرار دهند. ما با رئیس مجلس جلسه و نامه‌نگاری‌های متعددی داشتیم و تذکر دادیم که بیمه خدمات روانشناسی در برنامه ششم تصویب‌شده است و باید اجرایی شود؛ و طبق آخرین جلسه‌ایکه با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه داشتم دو شرط اعمال کردند اول اینکه باید وزارت بهداشت و درمان خدمات روانشناسی را جزو خدمات درمانی محسوب کند و دوم تعرفه‌ها توسط هیات دولت تصویب شود. هم‌اکنون گره کار در وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی است و شورای عالی بیمه سلامت باید تایید کند که خدمات روانشناسی و مشاوره بتواند از بیمه پایه و تکمیلی استفاده کنند.
 
افراد در معرض خطر و کم‌درآمد نمی‌توانند از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: نامه‌ای به آقای وحیدی وزیر کشور نوشتم که مردم در شرایط کنونی نیاز به گفتگو و خدمات مشاوره دارند اما افراد در معرض خطر و کم‌درآمد نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند و معاون آقای وحیدی به من قول دادند در ستاد ملی کرونا این نامه مطرح شود.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی باید در ستاد ملی مبارزه با کرونا حاضر باشد

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط روانی جامعه آیا حضور رئیس سازمان نظام روانشناسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم نیست؟ گفت: به عقیده خود ما هم باید در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضورداشته باشیم ولی تاکنون محقق نشده است. کرونا یک بحران است و مردم نیاز به خدمات مشاوره‌ای دارند در شرایط پسا کرونا وضعیت به‌مراتببحرانی‌تر از حال خواهد بود. در هفته سلامت روان که پشت سر گذاشتیم نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتم و چند مساله ازجمله بیمه خدمات روانشناسی و ضرورت حضور رئیس سازمان نظام روانشناسی در ستاد ملی کرونا را در مطرح کردم که در این خصوص تاکنون پاسخی دریافت نکردم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار جدید از میزان مراجعه افراد به روانشناس و مشاور ارائه‌شده است یا خیر گفت: آمارها را وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید اعلام کند. ما روزانه به بیش از 150 هزار نفر مشاوره می‌دهیم این تعداد پیش از کرونا 60 هزار نفر بوده است.
 
با همکاری شهرداری اطلس روانشناختی مناطق 22 گانه تهیه می‌شود

دکتر حاتمی گفت: طرحی به شهرداری دادیم تا اطلس روانشناختی مناطق 22 گانه را تهیه کنیم تا بر اساس وضعیت قابل‌مشاهده و به‌صورت علمی نیازهای روانشناسی را ارائه دهیم.
 
اینکه می‌گویند 30 درصد مردم اختلالات روانی دارند را تایید نمی‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه آمارهایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند نیاز به تبیین دارد و باید از زوایای مختلف بررسی شود گفت: اینکه می‌گویند 30 درصد مردم اختلالات روانی دارند را تایید نمی‌کنیم شاید نشانه‌هایروانشناختی داشته باشند اما اینکه بیمار روانی باشند و نیاز به بیمارستان دارند اینطور نیست. کسی که تحت‌فشار روانی است می‌تواند دچار افسردگی و وسواس بشود که این اختلالات گذرا است.
 
آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی دو برابر شده است


وی در پایان تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد، وسواس، افسردگی و سایر اختلال‌ها نسبت به شرایط پیش از کرونا دو برابر افزایش پیداکرده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز