title
کد خبر: 200527
10
ورزش و بازی تضمین کننده سلامت روان در دوران کودکی

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به تاثیر ورزش و بازی در سلامت روان دوران کودکی گفت: اهمیت دادن به ورزش در دوران کودکی، امری مهم و حیاتی است؛ زیرا کودک همواره در حال رشد است و رشد مطلوب و همه جانبه او می ‌تواند در زندگی آینده‌اش بسیار مفید و موثر واقع شود.

به گزارش بهداشت نیوز، « شهین لنگری» افزود: رشد کودک در صورتی در دوران نوجوانی تکمیل می‌شود که جریان رشد او در تمامی مراحل قبلی به خوبی هدایت شده باشد.
وی تصریح کرد: در سنین پایین، نقص یا ناراحتی در قسمتی خاص از بدن، با تمرین و تقویت عضلات سریع تر برطرف می‌شود،اما هرچه سن کودک افزایش یابد، این عمل به کندی امکان ‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به نقص یا ناراحتی بدنی کودک در این دوره باعث می‌شود که آن ناراحتی به طور بسیار سریع پیشرفت کند.

وی با اشاره به این که راه‌ رفتن و نشستن غلط کودک ممکن است عوارضی در او ایجاد کند که به طور مستقیم بر ستون فقرات او اثر نامطلوبی بگذارد، اظهار کرد: در سنین قبل از نوجوانی بهتر است به حرکات بدنی کودک شکل داده شود. بنابراین باید امکانات، وسایل و لوازم به اندازه کافی در اختیار او قرار گیرد.

وی ادامه داد: انواع دو، پرش ‌ها، پرتاب توپ و پاس گرفتن به شکل رقابتی، خودبه‌خود باعث تقویت همه جانبه روح و جسم کودک می شود.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم چنین با اشاره به این که بازی همواره با انگیزه ‌هایی همراه است که کودک را تحریک می‌کند تا اعضای گوناگون، حواس و ذهن خود را به کار اندازد و همین به کار بردن، موجب رشد و تربیت اومی‌شود، گفت: بازی درست و به موقع می‌تواند خجالت، ترس و پرخاشگری کودکان را از بین ببرد و به نحو موثری از حساسیت و نگرانی آنها بکاهد.

«شهین لنگری» افزود: کودک از طریق بازی کردن، احساسات خود را بیان می‌کند و ترس‌ ها و نگرانی‌ های خود را ابراز می‌دارد و گاه مسائل و مشکلات خود را حل می‌کند.

وی ادامه داد: بازی از آن جا که در رشد همه جانبه کودکان دبستانی نقش بسیار مهمی دارد، باید بیش از پیش مورد توجه مربیان و معلمان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: انجام فعالیت های ورزشی به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی اقدامی سالم  برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده است. 

وی افزود: شرکت در فعالیت های ورزشی به اجتماعی شدن، کسب مهارت و کفایت و همچنین دوست یابی و ارتباط سالم با همسالان کمک می کند.

وی اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که ورزش بر عملکردهای شناختی و هوش تاثیر مثبت دارد، البته پاره ای از محققان نیز بر این باورند که چنین رابطه ای وجود ندارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز