title
کد خبر: 198939
00
قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان می شود؟

دکتر سمیه خرمیان، دندانپزشک اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز: پوسیدگی دندان در کودکان قابل پیشگیری است به شرط آنکه از بدو تولد اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سمیه خرمیان، دندانپزشک اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص اهمیت بهداشت و سلامت دهان و دندان در کودکان گفت: بهداشت دهان و دندان در کودکان مسئله مهمی است و برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند چون دندان‌های شیری موقتی هستند، پس همانند دندان‌های دائمی نیازی به حفظ و مراقبت از آنها نیست باید گفت درخصوص اهمیت نگهداری از دندان‌های شیری می‌توان به 4 نکته اساسی اشاره کرد.

دکتر سمیه خرمیان، متخصص دندانپزشکی کودکان اظهار داشت: مهم‌ترین مساله در حفظ و نگهداری دندان‌های شیری، ایجاد بستری مناسب برای رشد دندان‌های دائمی است و در واقع با حفظ دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی می‌توانند در محل مناسب رشد پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: دندان‌ شیری نقش موثری  در تکلم صحیح کودک دارد و در صورتی که دندان‌های قدامی قبل از اینکه کودک شروع به تکلم کند، از بین برود، می‌تواند در تلفظ خیلی از حروف تاثیرگذار باشد و باعث اختلال در تکلم شود. طبیعی است در چنین شرایطی وقتی کودکی در بین همسالان خود نمی‌تواند به درستی کلمات را تلفظ و ادا کند، مورد تمسخر دوستان خود قرار بگیرد و این مساله تأثیر بدی بر روحیه او بگذارد.

این متخصص دندانپزشک کودکان تغذیه مناسب کودک را یکی از عوامل مهم در حفظ و نگهداری دندان های شیری دانست و گفت: حفظ این دندان‌ها باعث می‌شود کودکان به راحتی بتوانند غذا بخورند و آن را بجوند.

دکتر خرمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: از دیگر نقش‌های مهم و اساسی دندان شیری که شاید  خیلی هم به آن توجه نمی‌شود، تأثیر آن در حفظ زیبایی کودک است. از دست دادن دندان قدامی می‌تواند تأثیر منفی بر روحیه کودک داشته باشد، بنابراین والدین باید توجه داشته باشند که حفظ آن باعث افزایش اعتماد به نفس بیشتر در کودک می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد  عادات سالم درکودکان برای مراقبت از دندان ها گفت: عادات سالم می توانند زمینه را برای مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان در طول زندگی فراهم کند و رعایت آن بسیاری از مشکلات از جمله بیماری لثه، حفره ها و پوسیدگی دندان را رفع می کند و  والدین باید کودکان خود را در سنین پایین به رعایت این عادات تشویق کنند.

این عضو هیات علمی با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع دندانپزشکی در کودکان، پوسیدگی زودرس دندان های شیری است خاطر نشان کرد: پوسیدگی دندان در کودکان تقریبا به طور کامل قابل پیشگیری است به شرط آنکه از همان بدو تولد، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور بسیاری از والدین، قطره آهن در ایجاد این پوسیدگی ها نقشی ندارد بلکه فقط سبب تغییر رنگ دندان ها میشود.

دکتر خرمیان به مهمترین علل ایجاد پوسیدگی دندانی زودرس در دوران کودکی اشاره کرد و تصریح کرد: تمیز نکردن دهان کودک توسط والدین از زمان رویش اولین دندان های شیری، الگوی تغذیه ای نامناسب مانند استفاده از شیشه شیر حاوی شیر و سایر نوشیدنی های شیرین در هنگام خواب و خوردن مکرر شیر از شیشه شیر و یا سینه مادر در طول شب و کاهش جریان بزاق حین خواب از جمله عوامل پوسیدگی دندان در کودکان به شمار می رود.

این عضو هیات علمی به اقدامات بهداشتی دهان در نوزادان از بدو تولد تا یک سالگی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه ممکن است انتقال باکتری های پوسیدگی زا در این دوره از دهان والدین به کودکان از طریق بوسیدن و یا مکیدن شیشه شیر قبل از ورود به دهان  نوزاد توسط والدین صورت بگیرد، توصیه میشود والدین بهداشت دقیق دهان و دندان با استفاده از دهانشویه ها ضد میکروبی رعایت کنند و همچنین بهتر است حداقل روزی یکبار با مسواک انگشتی، دندان و لثه نوزاد تمیز شود.

وی در ادامه در خصوص اقدامات بهداشتی دهان در کودکان 1 تا 3 سال گفت: بهداشت دهان کودک در این دوره باید به طور کامل توسط والدین انجام شود و از مسواک های نرم با سر کوچک متناسب با دهان کودک و از خمیر دندان های بدون فلورایید استفاده شود.

دکتر خرمیان افزود: اگر بین دندان های شیری فضا و فاصله وجود ندارد حتما  توسط والدین برای کودک نخ دندان نیز استفاده شود.

این عضو هیات علمی با تاکید بر آموزش روش های مراقبت سلامت دهان و دندان توسط والدین، تصریح کرد: برنامه روزانه کودک می بایست شامل  مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و دهان شویه باشد به طوری که  کودک باید دو دقیقه کامل دندان های خود را  مسواک زده و بعد از هر بار مسواک زدن، نخ دندان استفاده نماید. چرا که  استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان مفید است و شستشو با دهانشویه علاوه بر خلاص شدن از شر قطعات ریز غذا، روشی خوب برای سالم نگه داشتن لثه های کودک است. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز