title
کد خبر: 196863
00
اختصاصی| آیا همه ی دیابتی ها کرونا می گیرند؟

مدیر عامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد ابتلا به دیابت لزوما ابتلا به کرونا را بالاتر نمی برد، مگر اینکه فرد کنترل نامناسبی روی قند خون داشته باشد که سیستم ایمنی اش ضعیف شود مطرح کرد: اما افراد مبتلا به دیابت باید بدانند که در صورت ابتلا به کرونا، احتمال بدتر شدن حالشان، بستری و مرگ و میرشان بالاتر است.

دکتر امیرکامران نیکوسخن با اشاره به اینکه طبق آمار اطلس فدراسیون بین المللی دیابت در سال 2019، 463 میلیون نفر در دنیا دیابت دارند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: نمی توان گفت افراد به دلیل دیابت، کرونا می گیرند زیرا جمعیت دیابتی در دنیا زیاد است و در واقع خود بیماری کرونا باعث شده که دیابت در افراد بیشتر شناخته شود.

50 درصد افرادی که کرونا گرفته اند دیابت داشته اند

وی افزود: خیلی از افرادی که کرونا می گیرند به دلیل ماهیت بیماری ویروسی و داروهای کورتونی که مصرف می کنند، قند خونشان بالا رفته و تازه دیابتشان آشکار شود، در حالی که قبل از ابتلا به کرونا، در مرحله ی "پیش دیابت" بوده و یا دیابت خفیف داشته اند و نمی دانستند.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران خاطرنشان کرد: بنابراین بسیاری از افراد پس از ابتلا به کرونا فهمیده اند که دیابتی هستند و طبق یافته ها پیش بینی می شود، دیابت پس از پاندمی کرونا افزایش خواهد یافت و در اطلس 2021 آمار دیابتی ها نسبت به آمار 2019 بیشتر خواهد بود.

نیکو سخن اظهار داشت: سال گذشته فدراسیون بین المللی دیابت اعلام کرد، در برخی از مناطق جهان 50 درصد افرادی که کرونا گرفتند مبتلا به دیابت بودند ولی این به این معنا نیست که چون این افراد دیابت داشتند کرونا گرفتند و دلیل این بالا بودن آمار جمعیت بالای دیابتی ها در جهان است.

طبق یافته ها پیش بینی می شود، دیابت پس از پاندمی کرونا افزایش خواهد یافت و در اطلس 2021 آمار دیابتی ها نسبت به آمار 2019 بیشتر خواهد بود.

افرادی که دیابت دارند، کرونایشان شدیدتر است

وی گفت: انجمن دیابت آمریکا نیز می گوید تا حالا مطالعه ای در این خصوص انجام نشده که نشان دهد دیابتی ها بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند گرچه افرادی که کنترل نامناسب قند خون دارند، به طبع سیستم ایمنی پایین تری دارند و هر بیماری ای که سیستم ایمنی را پایین آورد، استعداد شخص را به بیماری کرونا بالا می برد.

رئیس کمیته آموزش فدراسیون بین المللی دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا تأکید کرد: آنچه از اوایل شیوع کرونا در تمام مطالعات علمی نشان داده شد این است که افرادی که دیابت دارند وقتی کرونا می گیرند، حالشان وخیم تر و نیازشان به بستری بیشتر و متأسفانه مرگ و میرشان نسبت به سایر افراد جامعه نیز بالاتر بوده است.

نیکوسخن اضافه کرد: مثلا مطالعه ای که در نیویورک انجام شد نشان داده که 86درصد افرادی که بر اثر کرونا فوت شده اند، یک بیماری همراه و زمینه ای مانند فشار خون، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را داشته اند که دیابت در ردیف دوم بوده است. مطالعه ی دیگری هم که در چین انجام شد نشان داده که 3/7 درصد مرگ های بر اثر کرونا به دلیل داشتن بیماری زمینه ای دیابت بوده است.

مصرف دارو و انسولین در دیابتی های مبتلا به کرونا باید تغییر کند

وی با تأکید بر اینکه ابتلا به کرونا قند خون افراد دیابتی را به هم میزند و داروهای درمان کرونا مانند کورتون ها باعث بالا رفتن قند این افراد می شود و بدنشان را با کم آبی روبرو می کند، به بهداشت نیوز گفت: بنابراین افراد دیابتی باید بدانند که در زمان ابتلا به کرونا باید به دفعات قند خون خود را چک کنند و با پزشک و تیم درمانی خود در ارتباط باشند.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: بیش از 90 درصد افراد مبتلا به دیابت، لازم است داروهایشان در زمان ابتلا به کرونا تغییر پیدا کند مثلا افرادی که داروهای مختصری استفاده می کردند باید داروی بیشتری مصرف کنند و افرادی که داروی بیشتری استفاده می کردند، در بسیاری مواقعی نیاز به انسولین پیدا می کنند.

امیرکامران نیکوسخن عنوان کرد: حتی برخی افراد دیابتی پس از ابتلا به کرونا امکان دارد انسولین زیر جلدی برایشان کارساز نباشد و پس از بستری در بیمارستان از انسولین وریدی برای آن ها استفاده می شود.

افراد دیابتی باید بدانند که در زمان ابتلا به کرونا باید به دفعات قند خون خود را چک کنند و با پزشک و تیم درمانی خود در ارتباط باشند.

دیابتی ها حتما واکسن های در دسترس را تزریق کنند

وی بیان کرد: دیابتی هایی که قند خونشان کنترل نشده است، سیستم ایمنی پایینی دارند و به همین دلیل ابتلا به عفونت های قارچی چون قارچ سیاه نیز آن ها بیشتر است.

این متخصص دیابت گفت: بنابراین هر چه افراد دیابتی پس از ابتلا به کرونا، قند خونشان بهتر کنترل شود، طول مدت بیماری، وخامت بیماری و زمان بستری در بیمارستان و مرگ و میر در آن ها کمتر می شود.

نیکو سخن توصیه ای پیشگیرانه به افراد دیابتی داشت : همانطور که در بالا گفتیم چون خطر وخامت بیماری کرونا در افراد دیابتی بیشتر است بنابراین به افراد دیابتی توصیه می کنیم پروتکل های بهداشتی چون زدن ماسک، شستن دست و فاصله اجتماعی را رعایت و در اماکن پر تجمع حضور پیدا نکنند. همچنین افراد دیابتی حتما واکسن بزنند و نوع واکسیناسیون آن ها نیز با سایر افراد جامعه فرقی ندارد.

بسیاری از دیابتی ها هنوز واکسینه نشده اند

رئیس کمیته آموزش فدراسیون بین المللی دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: وزیر قبلی بهداشت قول داده بودند که همه ی دیابتی ها در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند اما متاسفانه فقط یک هفته این اتفاق افتاد و ما بسیار تلاش کردیم که حداقل افرادی که عضو انجمن دیابت هستند بتوانند با کارت انجمن دیابت، واکسیناسیون را انجام دهند اما محقق نشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز واکسیناسیون افراد دیابتی منوط به ثبت اطلاعات آن ها در بیماری های نادر شده است و در این سامانه هم فقط بیماران دیابتی ای ثبت می شوند که دارند از انسولین های قلمی استفاده می کنند. بنابراین تکلیف سایر افراد دیابتی که انسولین های غیر قلمی استقاده می کنند و گروهی که از داروهای خوراکی استفاده می کنند چه می شود؟

مدیر عامل انجمن دیابت ایران به بهداشت نیوز گفت: فعلا افراد دیابتی به جز گروه محدودی که انسولین قلمی استفاده می کنند،مانند سایر افراد جامعه براساس سن واکسینه شده اند و امیدواریم در دولت جدید به این مسأله توجه بیشتری شود که همه ی افرادی که بیماری زمینه ای مانند دیابت دارند در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز