title
کد خبر: 195651
00
کلم بروکلی را خام بخوریم یا پخته؟

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌های جهان است که مقادیر زیادی از فیبر غذایی، ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها را خود جای داده است.

به گزارش بهداشت نیوز ، بروکلی را می‌توان به شیوه‌های مختلف (مانند تفت دادن، بخارپز کردن، پختن و...) برای خوردن آماده کرد، اما استفاده از بروکلی خام در سالادها یا همراه با غذاها نیز امکان‌پذیر است.

در ادامه این مطلب، قصد داریم که مزیت‌ها و معایب استفاده از بروکلی خام را بررسی کنیم که به ترتیب عبارتند از: 

 

آماده‌سازی بروکلی 
بعضی از شیوه‌های آماده‌سازی برای بروکلی می‌توانند میزان بعضی از مواد مغذی درون آن را تغییر دهند. برای مثال، بروکلی به‌عنوان یکی از منابع عالی برای دریافت ویتامین C شناخته می‌شود، چراکه هر فنجان بروکلی خام خردشده (برابر با 90 گرم) بین 90 تا 108 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. اما ویتامین C نسبت به حرارت حساس است و بروکلی پس از تماس با حرارت به‌وضوح مقادیر قابل توجهی (بین 30 تا 40 درصد) از این ویتامین را از دست می‌دهد. محققان دریافته‌اند که میزان کلروفیل یا همان رنگدانه بروکلی‌ هم که اثرات مثبتی برای ارتقای سلامت بدن دارد، پس از تماس با حرارت تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. 

 

ماده طبیعی و مهم دیگری که در بروکلی وجود دارد، سولفورافان است. این ماده مزیت‌های مختلفی برای سلامت بدن دارد و به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، دیابت و مشکلات گوارشی کمک می‌کند. جالب اینجاست که بدن انسان‌ها می‌تواند سولفورافان بیشتری را از بروکلی خام نسبت به بروکلی پخته جذب کند. البته پختن بروکلی مزیت‌های خاص خودش را هم دارد. برای مثال، پختن بروکلی به‌طرز چشمگیری فعالیت ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این گیاه را افزایش می‌دهد. به‌طور خاص، میزان کاروتنوئیدها پس از پختن بروکلی بیشتر می‌شود، درحالی که این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کنند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌دهند. 

 

بروکلی و نفخ زیاد 
در بیشتر موارد، خوردن بروکلی به‌صورت خام هیچ مشکلی برای سلامت بدن به‌وجود نمی‌آورد. با این‌حال، مصرف بروکلی مانند دیگر انواع کلم‌ها (چه به‌صورت خام و چه به‌صورت پخته) می‌تواند باعث نفخ شدید در بعضی افراد شود. بروز ناراحتی‌های گوارشی پس از مصرف بروکلی هم در بعضی افراد گزارش شده است، اما افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. هنوز معلوم نیست که آیا پختن بروکلی می‌تواند این مشکل را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر برطرف کند یا نه، اما پختن این گیاه می‌تواند بافت فیبرهایش را لطیف‌تر و نرم‌تر سازد. بنابراین، جویدن و هضم کردن بروکلی پخته‌ شده برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی آسان‌تر خواهد بود. 

 

بروکلی خام یا پخته؛ انتخاب بین مواد مغذی 
اول از همه باید تاکید کنیم که اضافه کردن بروکلی به رژیم غذایی روزانه، صرف‌نظر از نحوه آماده‌سازی آن، انتخاب کاملا مناسب و مفیدی برای سلامت شما خواهد بود. بروکلی پخته و بروکلی خام از نظر تغذیه‌ای با همدیگر تفاوت‌هایی دارند و می‌توان گفت که مصرف بروکلی در هر دو حالت می‌تواند ویتامین‌های مهم، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر مطلوبی را وارد بدن کند. برای این‌که از بیشترین مزیت‌ها و فواید بروکلی بهره‌مند شوید، پیشنهاد ما این است که بروکلی را گاهی اوقات به‌صورت خام و گاهی اوقات به‌صورت پخته بخورید. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز