title
کد خبر: 174588
00
اختصاصی|  تمرین ورزشی برای خوش استیل ماندن پشت لپ تاپ

معاون آموزشی و پروهشی مرکز تحقیقات زانو و طب ورزشی با اشاره به اینکه هر چه قدر گردن به سمت جلو خم شود فشار بیشتری به دیسک ها وارد می شود، بیان کرد: دانش آموزان حتی می توانند در حین فراگیری درس و وقتی پشت کامپیوتر نشسته اند، برخی نرمش های اصلاحی را انجام دهند.

دکتر حمیدرضا اصلانی با بیان اینکه بی تحرکی بچه ها در  این روزها به دلیل بسته بودن مدارس و آموزش مجازی در خانه، عوارض بسیار بدی بر سلامتی آن ها خواهد داشت، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: موقعیت های بدِ بدنی بچه ها در حین آموزش آنلاین، می تواند بر  عضلات اطراف گردن و شانه آن ها فشار آورد.

ورزشی مفید برای کسانی که لب تاپ می نشینند

وی افزود: همچنین  به دلیل بدنشستن دانش آموزان هنگام کار کردن با لپ تاپ، گوشی و تبلت، ممکن است عضلات سینه ای و عضلات اطراف شانه ها که در قسمت قدام قرار دارند، کوتاه شوند و باعث شود بچه ها این وضعیت فیزیکی را تا مدت ها برای خود نگه دارد.

او تصریح کرد: بهترین کار این است بچه ها هر روز  به مدت 50 دقیقه یک سری ورزش های اصلاحی  و نرمش ها  را در خانه انجام دهند. مخصوصا با هدف اینکه قسمت قدام شانه ها را بشکند؛ بدین شکل که کل شانه را به سمت عقب ببرند طوری که عضلات شانه هایشان در قسمت قدام کشیده شود.

این ارتوپد و فوق تخصص جراحی شانه و زانو اضافه کرد: حتی دانش آموزان می توانند در حین فراگیری درس و وقتی پشت کامپیوتر نشسته اند ورزش و حرکات اصلاحی مذکور را انجام دهند.

 

خانواده ها مراقبت نحوه نشستن فرزندانشان هنگام آموزش مجازی باشند

معاون آموزشی و پروهشی مرکز تحقیقات زانو و طب ورزشی توصیه ای جدی به خانواده ها داشت: خانواده ها نیز باید نظارت کافی را به نحوه ی نشستن  فرزندانشان هنگام کار با سیستم کامپیوتر، موبایل و تبلت داشته باشند که بچه ها کج خم نشوند و کمرشان را صاف نگه دارند.

وی گفت: هر چه قدر گردن به سمت جلو خم شود فشار بیشتری به دیسک ها وارد می شود و هر چه گردن صافتر باشد، فشار کمتری به دیسک ها وارد می شود و مطالعات علمی زیادی در این خصوص وجود دارد.

او ادامه داد: اگر دانش آموزان حداقل بتوانند روزی یکساعت در حیاط، پارک و در فضای باز با زدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، حرکاتی چون دویدن و دویدنِ درجا را انجام دهند، برای ارتقاء سلامتشان بسیار خوب است.

چاقی؛ ریسک فاکتوری مهم برای ابتلا به آرتروز و دیسک گردن

اصلانی با اشاره به اینکه همه بچه امکان دارد به دلیل استفاده زیاد و نادرست از لپ تاپ و گوشی به مرور به دیسک گردن و مشکلات ستون فقرات مبتلا شوند، گفت: البته برخی بچه ها امکان دارد به طور ژنتیکی ستون فقراتشان مستعد برخی بیماری ها از جمله آرتروز و دیسک گردن باشد.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: چاقی همیشه یک ریسک فاکتور اصلی برای ابتلا به بسیاری بیماری هاست مانند آرتروز و دیسک گردن ، آسیب به ستون فقرات، مشکلات قلبی و کبدی، دیابت و مشکلات مفصلی و اسکلتی و غیره.

در خانه ماندن و خطر کمبود ویتامین دی در دانش آموزان

دکتر اصلانی در خصوص عوارض کمبود ویتامین دی در جامعه هم گفت: تقریبا درصد زیادی از افراد جامعه و دانش آموزان دچار کمبود ویتامین دی هستند و حتی این مسأله آن ها را مستعد ابتلا به کرونا، دیابت و ام اس می کند.

معاون آموزشی و پروهشی مرکز تحقیقات زانو و طب ورزشی به بهداشت نیوز گفت: این روزها به دلیل شیوع کرونا و آموزش مجازی در خانه، بچه ها تقریبا هیچ نوری از آفتاب نمی گیرند و در بسیاری ساعات در فضای بسته حضور دارند که این ها کمبود ویتامین دی را تشدید می کند و باید همه بچه ها و خانواده ها قرص ویتامین دی را به طور ماهیانه مصرف کنند تا مشکلاتشان کمتر شود.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز