کد خبر: 8146

فعالیت مراکز انتقال خون در شب چهارشنبه سوری با شعار سرخى من از تو

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در شب چهارشنبه سورى با شعار سرخى من از تو، مراکز انتقال خون را فعال خواهیم کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، على اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبرى خود که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: وظیفه سازمان انتقال خون بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانى تامین خون کافى و سالم است که این سازمان معتقد است یک سوم مرگ هاى مادرى به خاطر عدم دسترسى به خون اتفاق مى افتد.

وی با تاکید بر اینکه خونى که تامین مى شود باید خون سالم باشد و به سلامت آن اطمینان داشته باشیم، تصریح کرد: قاطعانه مى گویم که در شاخص ها هم پاى کشورهاى در حال توسعه هستیم و در کفایت خون حدود ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار اهداى خون داوطلبانه را در سال شاهدیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار داشت: در کشورهاى جهان اول ٣٦ واحد به ازاى هر هزار نفر اهداى خون وجود دارد که رو به کاهش است و ما ٢٧ واحد به ازاى هر هزار نفر اهداى خون داریم.

وی با بیان اینکه با انتقال خون محافظه کارانه مى توانیم اهداى خون را مدیریت کنیم، تاکید کرد: طى سال هاى اخیر شاهد کمبود و کاهش اهداى خون نبودیم که در همه استان ها روزانه مدیریت مى کنیم تا ٧ برابر مصرف، ذخیره داشته باشیم.

پورفتح اله عنوان کرد: درباره سلامت خون هم برنامه پالایش پلاسماى مازاد بر مصرف را داریم و پلاسماى مازاد را به خارج از کشور مى فرستیم و داروى تولید شده از آن به کشور باز مى گردد.

وی با اعلام اینکه سطح امنیت خون برابر اتحادیه اروپا و سطح سلامت خون ما برابر آمریکاست، گفت: تلاش کردیم اهداکنندگان بار اول را کاهش دهیم که این برنامه را از استان کردستان با برنامه آزمایش و غربالگرى آغاز کردیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه این برنامه را در ١٠ استان تا پایان سال جارى انجام مى دهیم، افزود: امیدواریم تا سال آتى شاخص اهداکنندگان مستمر را به ٩٠ درصد برسانیم و با تبدیل مراکز اهداى خون استان ها به مراکز جامع اهدا، امکان اهداى پلاسما و پلاکت را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: سازمان انتقال خون برنامه ریزى کرده که حجم پلاسماى جمع آورى شده را به ٤٠٠ هزار لیتر برساند.

پورفتح اله تصریح کرد: یکى از دستاوردهاى ما این است که در میان کشورهاى در حال توسعه مشکلى در زمینه اهداى خون نداریم که جمعیت اهداکنندگان را مدیون دوران جنگ و همبستگى مردم هستیم.

وی اظهار داشت: الان هم اگر منظره سنى اهداکنندگان را مشاهده کنید مى بینید که جمعیت اهداکنندگان ما در دوران جنگ هم اهداى خون را انجام دادند که اگر نسل بعدى اهداکنندگان را نسازیم و روى آنها سرمایه گذارى نکنیم، در سال هاى آتى دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره مشارکت مردم در اهدای خون مربوط له حادثه پلاسکو گفت: انتقال خون در پلاسکو هم توانست حس مشارکت و هم بستگى را در مردم تقویت کند که در بحران پلاسکو با توجه به ذخایر خونى، نیازى به خون نداشتیم، اما این بستر باید فراهم شود تا مردم پاسخ مشارکت و هم بستگى خود را بتوانند در جایى نشان بدهند.

وی با بیان اینکه در ٢٤ ساعت اول بعد از پلاسکو میزان بانوان اهداکننده به ١٧ درصد افزایش یافت، تصریح کرد: سازمان انتقال خون در زمینه سلول هاى پیوند مغز و استخوان هم وارد عمل شده است که بخشى از هموطنان ما به دلیل عدم دسترسى به سلول هاى بنیادى سازگار با آنها، دچار مشکل شدند.

پورفتح اله عنوان کرد: حدود ١٣ هزار مورد افراد داوطلب اهداى سلول هاى بنیادى و خون بند ناف هم اکنون در مرکز پذیره نویسى و ١٧ هزار نفر هم در بیمارستان شریعتى ثبت شده که با این ٣٠ هزار نفر مى توانیم پاسخگوى مراکز پیوند مغز و استخوان باشیم.

وی با اعلام اینکه امسال براى اولین بار تمام کیسه هاى انتقال خون از شرکت هاى داخلى تامین شد، افزود: با همکارى دو شرکت دانش بنیان تجهیزات زنجیره سرد را تامین کردیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره شاخص اهداى خون بانوان گفت: متوسط اهداى خون بانوان در کشور کمتر از ٥ درصد است که در این زمینه مشکلاتى در انتقال خون داشتیم و به دلیل اینکه مراجعه بانوان کمتر بود، کمتر به محل خون گیرى بانوان توجه مى شد.

وی با بیان مجموعه اى از مشکلات باعث شده که شاخص اهداى خون بانوان در کشور پایین باشد، افزود: یکى از موارد مهم مى تواند مراکز جامع اهدا باشد که به این وسیله بتوان شاخص اهداى خون بانوان را افزایش داد.(باشگاه خبرنگاران)