به گزارش «بهداشت نیوز» امیر صیاد شیرازی شامگاه یکشنبه در جلسه کمیته ملی نجات خلیج گرگان که به میزبانی استانداری گلستان برگزار شد، اظهار کرد: قربانیان اصلی حادثه خشک شدن خلیج گرگان، مردم هستند و کشاورزی، ماهیگیری و جمعیت آبزیان بهشدت کاهش پیدا میکند و مرگومیر آبزیان و تلفات آنها سلامت انسانها را هم تحت تأثیر قرار میدهد.
وی که در این جلسه بهعنوان نماینده تشکلهای مردمنهاد شمال کشور سخن میگفت، افزود: نسل ماهیان کپور در تالابهای استان منقرضشده است و دیگر در بازارهای روز گلستان عرضه نمیشود.
وی بابیان اینکه دسترسی ماهیگیران به منطقه سخت شده است، ادامه داد: در حال حاضر از گرگان رود تنها نامش باقیمانده و دریا و خلیج گرگان آب این رودخانه را تأمین میکند.
مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر در ایران به موضوع باتلاقی شدن برخی از مسیرها در خلیج گرگان اشاره و تصریح کرد: در پنج سال گذشته پسروی به حدی بوده که احتمال غرقشدگی در مناطق باتلاقی وجود دارد.
وی اضافه کرد: خشکی خلیج شورهزار درست کرده و همین حالا هم شهرهایی مانند گمیشان درگیر گردوغبار و ریز گرد هستند.
صیاد شیرازی بیان کرد: مرکز بهداشتی و درمانی منطقه بیان میکنند بیماریهای ریوی و گوارشی در پنج سال گذشته افزایشیافته و دلیل آن عوض شدن فلور میکروبی خلیج گرگان است.
وی به افزایش مرگومیر فکهای خزری به دلیل ورود آلایندهها و کاهش سیستم ایمنی بدن آنها اشاره و خاطرنشان کرد: بیتوجهی به صنعت گردشگری و توریسم بیکاری منطقه را افزایش داده است.
وی از توسعه گردشگری بهعنوان راه نجاتی برای خلیج گرگان نام برد و گفت: توجه به صنعت گردشگری باعث میشود درآمدزایی از کشاورزی و ماهیگیری متوقف شود و نیاز از دریا کاهش یابد
منبع: مهر