کد خبر: 7386

پنج نوبت ورزش در هفته از شیوع سرطان می‌کاهد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند و این موضوع می‌تواند سبب چاقی، دیایت و کبد چرب شود، گفت:‌ چای داغ از ریسک فاکتورهای مهم برای ابتلا به سرطان معده و مری است، همچنین تریاک از عوامل سرطان است.

به گزارش بهداشت نیوز،

رضا ملک زاده یکی از مشکلات کشور را کم تحرکی اعلام کرد و اظهار داشت: نزدیک به 70 درصد ایرانی‌ها چاق و یا دارای اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به اینکه چاقی در ایران به مرز 20 درصد جمعیت رسیده است، بیان کرد: اضافه وزن هم در کشور شایع شده که بخشی از این موضوع حاصل پرخوری است و 30 درصد غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، اضافی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: حدود 80 درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند و اغلب ما پیاده روی یا ورزش نمی‌کنیم که این موضوع می‌تواند سبب چاقی، دیایت و کبد چرب شود.

وی در حاشیه نخستین کنگره بین المللی پیشگبری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها بیان کرد: پنج نوبت ورزش در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه، از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و از این طریق، شیوع سرطان هم کم می‌شود.

ملک زاده، نوشیدنی‌های داغ از جمله چای داغ را از ریسک فاکتورهای خیلی مهم برای ابتلا به سرطان معده و مری عنوان کرد و توصیه کرد مردم نوشیدنی‌های ولرم مصرف کنند.

معاون تحقیقات و فناوری با اشاره به استفاده نکردن مردم از میوه و سیزیجات به مردم توصیه کرد که 5 تا 7 وعده در روز میوه مصرف کنند و افزود: در هر وعده یک نوع میوه کافی است که این کار علاوه بر جلوگیری از پرخوری، مانع چاق شدن افراد هم می‌شود.

ملک زاده ادامه داد: متاسفانه ایرانی‌ها از غذاهایی مانند برنج، نان و شیرینی که چاق کننده هستند، بیشتر مصرف می‌کنند که این روند باید نغییر بابد.

نیمی از ایرنیان 55 ساله فشارخون دارد

ملک زاده با اشاره به این که مصرف نمک در کشور 2.5 تا 3 برابر مقدار لازم است، افزود: نیمی از ایرانیان وقتی به سن 55 سالگی می‌رسند فشارخون دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد از مصرف زیاد و بی مورد نمک خودداری کنند تا سلامت و تندرستی خود را به خطر نیاندازند.

وی بر مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی تاکید کرد و گفت: فرهنگ مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی در کشور کم است.

ملک زاده با توصیه به کمتر مصرف کردن گوشت قرمز کبابی برشته شده گفت: مردم کمتر سوسیس و کالباس مصرف کنند.

مواد دخانی و الکل 30 درصد ابتلا به سرطان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سیگار، تنباکو، قلیان را عامل اصلی سرطان اعلام کرد و گفت: تریاک و الکل عامل‌های بعدی در ابتلا به سرطان هستند و این عوامل حدود 30 درصد ابتلا به سرطان هستند.

ملک زاده ادامه داد: حداقل 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. ما با پیشگیری و تشخیص زودهنگام می‌توانیم درصد قابل توجهی از بروز سرطان در کشور را بکاهیم.

وی با اشاره به اینکه سرطان به تدریج در کشور در حال افزایش است که علت آن افزایش سن و امید به زندگی است، بیان کرد: روند افزایش سرطان در ایران مشابه دنیاست و بروز آن در کشور کمتر از متوسط جهان و حتی کشورهای منطقه است.

منبع: تسنیم

مرتبط ها