به گزارش بهداشت نیوز، محمد مهدی گلمکانی مدیرکل مشارکتهای مردمی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به نقش اجتماعی شدن سلامت برای رسیدن به عدالت در سلامت اظهار کرد: اجتماعی شدن سلامت نقشهای گوناگونی ایفا میکند که یکی از آنان عدالت در سلامت است.
وی افزود: این امر به دلیل نقش خود مردم در بخشها و سازمانهای مختلف و درگیر کردن آنان در تصمیمگیری و بحث و گفتوگو در رابطه با مقولههای مختلف سلامت ایجاد میشود. بر همین اساس ما برای اینکار باید ساختارمند به این کار پرداخته و در نهایت آن را نهادینه کنیم.
گلمکانی عنوان کرد: ما مدلی را برای اجتماعی شدن سلامت پیشنهاد دادهایم که بر مبنای تشکیل کانونهای سلامت در محلات شهر شکل گرفته است؛ و در این کانونها مردم سازماندهی میشوند و به گفتوگو با یکدیگر در رابطه با سلامت خود، خانواده و محله میپردازند.
وی با بیان اینکه در کانونهای سلامت مردم مشکلات را اولویتبندی میکنند گفت: همچنین توانمندیهای خود برای حل این مشکلات را مشخص میکنند؛ و بر این اعتقادیم که یکی از راههای تحقق شکل گیری و مشارکت فعالانه کانونها و مجامع سلامت در سطح محلات است تا شاهد مشارکت ساختارمند مردم در حل مشکلات محلات باشیم.
مدیرکل مشارکتهای مردمی وزارت بهداشت بیان کرد: برای اینکه بتوانیم تعامل مناسب بخشهای مختلف با محلات را داشته باشیم اقدام به تشکیل مجمع کردهایم و آن را از سطح محله، شهرستان، استان، و کشور توسعه دادهایم.
وی گفت: در این مجمع مردم و خانوادهها خود در کنار بخشها و نهادها به حل مشکلات سلامت جامعه کمک میکنند، این همان اجتماعی شدن سلامت است که پوشش سلامت را برای همه به ارمغان آورده و ما را به مفهوم عدالت در سلامت نزدیک میکند. ضمن اینکه در مناطق مختلف کشور باید مکانهایی برای افزایش تحرک و فعالیت بدنی مردم فراهم و یا آب سالم در اختیار مردم باشد، تا سلامت مردم تامین میشود.
منبع: ایکنا