کد خبر: 286847

هیچ ضربان قلبی را از دست ندهید

معاون بهداشت دانشگاه بیماری‌های قلبی‌عروقی همچنان نخستین علت مرگ‌ومیر در ایران و جهان هستند و به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قلب (۲۹ سپتامبر)، شعار امسال “don’t miss a beat” با پیام لزوم توجه به پیشگیری و اصلاح سبک زندگی تعیین شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سعید هاشمی نظری ضمنگرامیداشت روز جهانی قلب (29 سپتامبر مصادف با 7 مهرماه 1404) این روز را فرصتی برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده ها و آحاد مردم برای خود مراقبتی و آشنایی با عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی عنوان کرد.

 با اشاره به این‌که بیماری‌های قلبی‌‌عروقی نخستین علت مرگ‌ومیر در جهان و ایران محسوب می‌شوند، اظهار کرد: عوامل خطر اصلی ابتلا به این بیماری‌ها شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی است که به‌طور غیرمستقیم با بروز اضافه‌وزن و چاقی، افزایش قند، چربی و فشارخون بالا تظاهر پیدا می‌کنند.

دکتر هاشمی نظری با اعلام  شعار روز جهانی قلب امسال «هیچ ضربان قلبی را از دست ندهید»  " don’t miss a beat "   خاطرنشان کرد: این شعار با  پیام «قلب تو شایسته توجه است» بر اهمیت و نقش پیشگیری و توجه به  تعادل در رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی کافی، اجتناب از مصرف دخانیات و الکل و نیز مدیریت استرس در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی تاکید دارد.

وی با بیان این‌که از سال ۱۹۹۹هر ساله ۲۹ سپتامبر به عنوان «روز جهانی قلب» گرامی داشته می‌شود، افزود: بی‌تردید، این مناسبت فرصتی جهانی برای  ارتقای آگاهی عمومی فراهم می‌آورد تا افراد، خانواده‌ها و جوامع  برای  انجام اقدامات پیگیرانه  و مقابله با بیماری‌های قلبی‌‌عروقی تشویق شوند.

معاون بهداشت دانشگاه از ارایه خدمات مرتبط با شناسایی عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت تحت پوشش دانشگاه خبر داد و  از هم‌وطنان دعوت کرد برای بهره‌مندی از این خدمات به واحدهای بهداشتی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد که علاوه بر این خدمات، خدماتی نظیر تشخیص، درمان و مراقبت از بیماری دیابت و فشار خون بالا، تعیین احتمال خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی در طی ۱۰ سال آینده، بررسی وضعیت تغذیه فرد و تجویز رژیم غذایی سالم، مشاوره سلامت روان و کنترل استرس نیز در واحدهای بهداشتی ارایه می‌شود.

به گفته وی، برگزاری همایش‌های اطلاع‌رسانی ویژه عموم مردم، آموزش درباره بیماری‌های قلبی‌‌عروقی و عوامل خطر در مدارس تحت پوشش، برپایی میز خدمت و انجام غربالگری بیماری دیابت و فشار خون بالا، همچنین آموزش گروه‌های مختلف جامعه  از جمله اقدامات نمادینی هستند که با هدف ترویج فرهنگ سلامت و اصلاح سبک زندگی برای گرامیداشت این روز  برنامه‌ریزی شده و اجرا خواهد شد.