کد خبر: 286176

ایران پیشرو در اهدای عضو در آسیا به برکت فتاوای مراجع عظام تقلید

دکتر نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، در نشستی تخصصی بر دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی ایران در زمینه اهدای عضو تأکید کرد و ایران را دارنده رتبه اول اهدای عضو در آسیا دانست.

به گزارش بهداشت نیوز دکتر نجفی‌زاده با اشاره به پیشینه تاریخی این موضوع در کشور، اظهار داشت: این مهم مرهون فتاوای تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۶۸ و سپس تأیید مجدد آن توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) در سال ۷۰ است که موجب شد ایران زودتر از بسیاری از کشورهای همسایه که با موانع فقهی مواجه بودند، به عرصه پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی قدم بگذارد.
وی مرگ مغزی را "موهبتی الهی" خواند که به یک درصد از افراد فوت‌شده عطا می‌شود تا رفتنشان نجات‌بخش زندگی دیگران باشد و برای فرد و خانواده‌اش "باقیات الصالحات" محسوب می‌گردد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان مهم‌ترین چالش فعلی در این حوزه را "عدم آشنایی کافی مردم با پدیده مرگ مغزی" عنوان کرد و توضیح داد: بسیاری از هموطنان نمی‌توانند باور کنند که فرد دچار مرگ مغزی، فوت شده است و با کمک دستگاه‌ها و داروها تنها برای چند روز ضربان قلب دارد. این موضوع لزوم فرهنگ‌سازی گسترده را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
دکتر نجفی‌زاده از تهیه "سند فرهنگی اهدای عضو" با کمک نهاد ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این سند که باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شود، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را موظف می‌کند تا هر یک به سهم خود در این فرهنگ‌سازی مشارکت داشته باشند.
وی در پایان با قدردانی از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین استاد خسروپناه در این نشست، خاطرنشان کرد: ایشان از جمله شخصیت‌های مؤثر در تصویب قانون اهدای عضو در کشور بودند و امیدواریم با هدایت ایشان شاهد جهش بزرگی در این عرصه باشیم.

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی