کد خبر: 27325

تخریب چهره بین المللی پرستار ایرانی

پرستاری ایران از لحاظ توانمندی علمی از جایگاه بالایی در جهان برخوردار است به گونه ای که جذب پرستار ایرانی در سایر کشورهای منطقه و اقصی نقاط جهان بسیار راحت بوده و مورد قبول انجمن های بین المللی جهانی(ANA) است. متاسفانه با اجرای طرح پرستاری غیر آکادمیک از این جایگاه فاصله زیادی خواهیم گرفت و شاهد سیر نزولی پرستاری و برگشت به پرستاری ۱۰۰ سال قبل خواهیم بود.

به گزارش بهداشت نیوز، سیده فاطمه بحرینی با انتقاد از طرح تربیت پرستار بیمارستانی و ابلاغیه اخیر وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اجرای چنین طرحهای ناپخته سلامت جامعه و جان مردم را به خطر خواهد انداخت. بکار گیری نیروی ارزان قیمت و مطیع و با سطح سواد پایین یکی از اهداف اصلی این طرح می باشد. در سیستمی که سطح علمی بالا باشد رهبران تیم (پزشکان )از دانش و توانمندی سایر افراد تیم متضرر شده و احساس خطر خواهند کرد.در واقع و به زبان ساده باید گفت که پزشک بی سواد تمایل به همکاری با پرستار بی سواد دارد اگر در این زمینه کمی تحقیق و تفحص بیشتری کنیم این مسئله براحتی قابل درک خواهد بود.

دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد ادامه داد: پرستاری  تنها حرفه ای است که دیدگاه بیمار محور داشته و بهای بیشتری به سطوح مختلف پیشگیری می دهد.اما متاسفانه سیستم وزارت بهداشت و سیاست های آن در حال حاضر بهای بیشتری به درمان می دهد. سیستم پزشک سالار وزارت بهداشت در سالیان گذشته با شکست طرح تحول این موضوع را به خوبی ثابت کرد که ارزشی برای سلامتی بیماران و مردم قائل نیست و صرفاً با نگاهی تجاری به جان و سلامتی افراد می نگرند. اجرای این طرح کذایی نیز گام دیگری به سمت بازی با جان و مال مردم عزیز میهن اسلامی مان است.

وی در ادامه با اشاره به نتایج طرح تربیت پرستار بیمارستانی تصریح کرد: این طرح با خوش بینانه ترین پیش فرض که آن هم کمبود نیروی انسانی پرستار بوده از وزارت بهداشت به جامعه پرستاری طی یک ابلاغیه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۶ تحمیل شد. با این احتمال بسیار‌ ضعیف که وزارت بهداشت نگران کمبود نیروی انسانی پرستاری است باید بگوییم جهت رفع معضل کمبود نیروی انسانی به دو مولفه مهم نیاز داریم. یکی جذب نیروی انسانی یا به عبارتی صدور مجوز استخدامی و دیگری نیروی آماده به کارکه با توجه به خروج نیروی پرستاری به صورت بازنشستگی و عدم جایگزین بایستی به ازای هرنفر خروجی از سیستم(بازنشسته) یک نفر جذب گردد. در سیستم دولتی این رقم سالانه به ۵۰۰۰ نفر در سال می رسد. سالانه با همین شرایط کنونی  حدود ۱۰هزار نفر دانشجوی فارغ التحصیل پرستاری داریم.این در حالی است که در طی چهار سال گذشته به ازای ۴۰ هزار دانشجوی فارغ التحصیل فقط ۱۲هزار نفر استخدام داشتیم و حدود ۶ هزار نیز جذب سیستم های خصوصی و تآمین اجتماعی و نیروی انتظامی شده اند .لذا  با این احتساب تعداد حدود ۲۰ الی۲۲ هزار نفر مازاد نیروی فارغ التحصیل و بیکار در سیستم پرستاری کشور فقط طی چند سال اخیر داشتیم.

بحرینی ادامه داد: در دوسال گذشته تغییراتی در وضعیت پرسنل انجام شده که در افزایش نیروی پرستاری تاثیر مثبتی نداشته است. بنابراین در این مرحله واضح است که کمبود فارغ التحصیل نداریم تا نیاز به افزایش جذب دانشجوی پرستاری به شیوه جدید و غیر استاندارد داشته باشیم. این از انصاف به دور است در شرایطی که وضعیت اقتصادی ما بحرانی است و در شرایط تحریم برای تربیت مازاد نیروی پرستاری بودجه صرف شود. در استان خراسان رضوی طبق آمار و ارقامی که تاکنون بدست ما رسیده تعداد پرستاران منتظر کار و بیکار مطلق با توجه به تعدد دانشگاههای آزاد و دولتی در شهرستانهای استان بالاترین آمار را دارد که در صورت نیاز به وزارت متبوع اعلام خواهد شد.

دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد در پایان خاطر نشان کرد: به جهت رفع معضل کمبود پرسنل و صرفه جویی در منابع اقتصادی و بودجه، از وزارت بهداشت قاطعانه تقاضا داریم به التهابات، تنش ها و نگرانی های این قشر فرهیخته و مظلوم دامن نزنند و با صدور مجوز استخدام با توجه به افزایش تخت های بیمارستانی و نیروی آماده به کار مرهمی بر زخمهای پرستاری باشند.در پایان از وزیر محترم بهداشت جناب آقای قاضی زاده هاشمی خواهان لغو صریح و کتبی ابلاغیه آموزش پرستار غیر آکادمیک هستیم.