وجود عزم ملی برای تحقق این پروژه ملی و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی دولت الکترونیک، موجب شد تا نسخه الکترونیک به سر منزل مقصد برسد و استانهای کشور یکی بعد از دیگری به جمع «اجرای صد درصد نسخه الکترونیکی » بپیوندند.
روندی که اجرای آن برای متولیان حوزه سلامت، بسیار سخت و دشوار بود و برای نیل به اهداف آرمانی، راه سختی را پیموده و دشواری زیادی را تحمل کردند.
شاید بهتر باشد تا در کنار تشریح دستاوردها، به بیان دشواریها پرداخت تا ارزش و قرب «دستاورد عظیم» بیشتر در کام سیاستگزاران شیرین شود و به خود یک «آفرین بزرگ» بگویند.
*کاهش خطای پزشکی و صرفهجویی کاغذ
حیدر علی بالو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تشریح روند پیشرفت اجرای نسخه الکترونیکی ، به فواید نسخه الکترونیک اشاره کرد و گفت:«بحث الکترونیکی کردن در هر زمینهای باید در اولویت سیاستگزاران قرار بگیرد . بسیاری از کارشناسان زبده حوزه سلامت تصریح دارند که الکترونیکی کردن نسخهها مزیتهای زیادی به همراه دارد. بعید میدانم فردی بخواهد مزیتهای این طرح بزرگ و ملی را نادیده بگیرد. مهمترین مزیت این کار این است که روند درمان سرعت گرفته و جلوی بسیاری از خطاهای پزشکی گرفته میشود. در نهایت موجب صرفهجویی کاغذ شده و جلوی هدررفت سرمایه ملی را میگیرد.
اولویتی به نام پرونده الکترونیک
وی در ادامه به ضرورت توجه به پرونده سلامت الکترونیک اشاره کرد و افزود: موفقیت این طرح نیازمند بسط و اجرای پرونده الکترونیک است. به همین دلیل این انتظار وجود دارد که پرونده الکترونیک به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار سیاستگزاران کلان کشور قرار بگیرد. به طور مثال یک بیمار برای درمان به پزشکی مراجعه کرده و برای او آزمایشهایی نوشته میشود و دوباره که به پزشک دیگری مراجعه میکند، این روند تکرار میشود. در صورتیکه اگر این پروندهها جایی ثبت و ضبط شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و دوبارهکاری از بین خواهد رفت. به همین دلیل نسخه الکترونیکی باید در کنار پرونده الکترونیکی اجرایی شود تا موفق شود.
مقاومت پزشکان
بالو تصریح کرد: این طرح دارای مشکلاتی است که دست مدیران را بسته است. این انتظار وجود داشت که در ابتدا این مشکلات شناسایی و حل میشد و در نهایت کار آغاز میشد. یکی از این مشکلات ،وجود مقاومت برخی از پزشکان است.بسیاری از پزشکان با سیستم قدیمی کار کرده و در کل به آن سیستم عادت کردند. به همین دلیل برایشان خیلی سخت است که با سیستم جدید کار کنند. بهتر بود تا روش بهتری برای همکاران پزشک در نظر گرفته میشد. در این صورت بهتر و راحتتر با این سیستم کنار آمده و آن را قبول میکردند و استقبال میکردند. همکاران بهتر است تا در ابتدای امر به صورت آزمایشی،با سیستم الکترونیک کار میکردند تا با این متد آشنا میشدند، اما متاسفانه مقدمات کار فراهم نشد.
فقدان پلتفرم واحد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد:متاسفانه از دو پلتفرم مختلف برای بیمه پایه استفاده شده که موجب سردرگمی دوستان را فراهم کرده است. وجود کدهای مختلف نیز بر این آشفتگی افزوده است. بهتر بود در ابتدای امر با یک پلتفرم مشخص و واحد شروع به کار میکردند تا پزشکان بهتر بتوانند با این وضعیت سازگاری پیدا کنند. در چنین شرایطی کار راحتتر پیش میرفت.
کندی اینترنت
وی در ادامه افزود:مشکل دیگر این است کندی سیستم اینترنت موجود در کشور است و کندی اینترنت بسیاری از همکاران را کلافه کرده است. بهتر بود تا این مشکل برطرف میشد و سپس کار آغاز میشد.
فقدان عنصری به نام تشویق
بالو عدم اشتیاق را مضر دانست و گفت: مشکل سوم، فقدان نکات تشویقی است که برای پیشرفت کار باید در نظر گرفته میشد. به طور مثال بیمه تامین اجتماعی،در ابتدای امر به این نکته تشویقی اشاره کرده و گفته بود که اگر همکاران از این سیستم استفاده کنند،حقالزحمه را در همان ماه پرداخت خواهند کرد اما در نهایت به این وعده خود عمل نکرد.
کارنامه استان گیلان
بالو تصریح کرد: درسیستم دولتی استان گیلان،نسخه الکترونیکی کامل اجرایی شده است اما در بخش خصوصی بالای پنجاه درصد از این نسخه استفاده میکنند. البته همکاران جوانتر بیشتر استقبال کردند و همکاران پیشکسوت به کمک دیگران در حال انجام کار هستند. خوشبختانه هم بیمه سلامت و هم بیمه تامین اجتماعی از میزان استفاده از اجرای نسخه الکترونیک رضایت دارند. اگر بتوانیم مشکلات و دغدغه همکاران را برطرف کنیم . این روند تسریع خواهد شد. بهتر است تا تیمی تشکیل شود و مشکلات موجود برای نوشتن نسخه الکترونیکی را حل کرده و به همکاران کمک کنند. قطعا با فراهم کردن مقدمات و حل مشکلات و درنظر گرفتن نکات تشویقی، این مقاومتها کمتر شده و پزشکان همکاری بیشتری خواهند کرد. امید است که اجرای این طرح ملی کمک کند تا پرونده الکترونیک برای همه مردم تشکیل شود که این مساله به مراتب مهمتر است.
منبع: سازمان بیمه سلامت