title
کد خبر: 240013
00
خطر انتقال عفونت از سگ به انسان

متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با عنوان اینکه سگ ها یکی از مخازن مهم عفونتهای مشترک بین انسان و حیوانات هستند گفت: این حیوانات میتوانند بیماری های متنوع ویروسی و باکتریال را به انسانها منتقل نمایند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سیاوش وزیری عنوان کرد: عفونتهایی که از سگ به انسان قابلیت سرایت دارند میتوانند توسط بزاق آلوده حیوان ،ریز قطرات تنفسی ،ادرار یا مدفوع آلوده و یا متعاقب تماس مستقیم با سگ به انسان منتقل شوند .


وی با بیان اینکه بیماریهای باکتریال قابل سرایت شامل :عفونتهای پاستورلا ،سالمونلا ،بروسلا ،یرسینیا ،لپتوسپیرا،کوکسیلا ،کمپیلوباکتر،کپنوسایتوفاگا ،بوردتلا و استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی سیلین هستند گفت: از بیماریهای ویروسی نیز میتوان به ویروس هاری و Norovirus اشاره نمود.
 

به گفته وی کودکان و بیمارانی که دارای زمینه نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونتها می باشند .
 

دکتر وزیری توصیه کرد: افرادی که از سگ نگهداری میکنند برای پیشگیری از عفونتهای کمپیلوباکتر و‌سالمونلایی باید گوشت پخته به سگ بدهند و تخم مرغ خام و‌گوشت خام نباید در رژیم غذایی سگ باشد .
 

وی تاکید کرد:اسهال سگ باید سریعا درمان شود و برای سگهای اهلی باید واکسیناسیون هاری مورد توجه قرار گیرد.
 

این پزشک متخصص همچنین توصیه کرد: افرادی که دستانشان در تماس مستقیم با سگ و به ویژه ادرار و مدفوع آن قرار می گیرد به خوبی دستهای خود را شسته و آلودگی زدایی نمایند .


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز