title
کد خبر: 239769
00
پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی 800 نوزاد در کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، تشخیص و درمان به موقع کم کاری مادرزادی غده تیروئید را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت :عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر مغزی گردد اما خوشبختانه این بیماری از زمان اجرای برنامه غربالگری دوران نوزادی قابل پیشگیری و درمان می باشد .

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شکیبا  از ابتدای این برنامه تاکنون در استان کرمانشاه قریب به 800 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید مادرزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند و خوشبختانه با غربالگری، تشخیص، پی گیری و درمان به موقع موردی از عقب ماندگی ذهنی در اثر کم کاری تیرویید مادرزادی در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه کارآیی غربالگری دوران نوزادی و مقرون‌ به‌صرفه بودن آن مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بر آن داشت تا برنامه غربالگری را در سطح ملی به اجرا درآورند و از سال ۱۳۸۴ این برنامه در سیستم سلامت کشور ادغام‌شده است افزود: با شروع برنامه فوق که منجر به شناخت زودرس مبتلایان در روزهای اول بعد از تولد و بلافاصله شروع درمان آن‌ها می‌گردد، عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری تحت کنترل درآمده است.

دکتر شکیبا با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز در سطح استان شامل مراکز خدمات جامع سلامت و بخش های بستری نوزادان در بیمارستان ها کار نمونه گیری از نوزادان ۳ تا ۵ روزه را برعهده دارند عنوان کرد: تمام نوزادانی که در ۳ تا ۵ روزگی غربالگری می شوند اگر چنانچه نیاز به نمونه مجدد داشته باشند توسط کارشناسان کنترل بیماری های غیر واگیر در شهرستانهای استان جهت نمونه گیری مجدد پیگیری خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه اظهارداشت:به‌طورکلی شیوع کم‌کاری مادرزادی تیروئید در یک منطقه با میزان ید رسانی در آن منطقه ارتباط نزدیک و مستقیم دارد اما در کشورهای مختلف دنیا متفاوت بوده و  می تواند ناشی از تأثیر میزان ید دریافتی مادران، تفاوت‌های نژادی، عوامل ژنتیکی و روش‌های غربالگری بکار گرفته شده باشد. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز