title
کد خبر: 239244
00
کشف اسکلت «کامل» ۷ هزارساله متعلق به عصر نوسنگی در زیر میدان شهر!+ تصاویر

در جریان بازسازی یک میدان در یکی از شهرهای لهستان، یک اسکلت نسبتا کامل انسان با قدمت تقریبی ۷ هزار سال کشف شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، باستان‌شناسان لهستانی به تازگی اسکلت کامل فردی را کشف کرده‌اند که حدود ۷ هزار سال قبل در نزدیکی جایی که امروز شهر خارکوف قرار دارد زندگی می‌کرده است.

این اسکلت عصر نوسنگی که در جریان بازسازی یکی از میادین شهر کوچک اسلومنیکی (Slomniki) در حومۀ خارکوف کشف شد، در وضعیتی بسیار عالی و کامل قرار دارد و از این جهت یک مورد منحصر به فرد محسوب می‌شود. چند قطعۀ سفالی نیز در کنار این اسکلت کشف شده است.

کشف اسکلت «کامل» ۷ هزارساله در زیر میدان شهر!

(تصویری که با پهپاد از محل کشف گرفته شده)

بر اساس شکل و شمایل و شیوۀ ساخت قطعۀ سفالی، باستان‌شناسان قدمت این تدفین را حدود ۷ هزار سال تخمین زده‌اند. تدفین این فرد در خاکی نه چندان متراکم و با خاصیتی غیر اسیدی صورت گرفته که همین امر باعث حفظ طولانی مدت اسکلت شده است.

کشف اسکلت «کامل» ۷ هزارساله در زیر میدان شهر!

(اسکلت کشف شده با حالتی شبیه به جنین در گور قرار داده شده)

پاول میکی، باستان‌شناس لهستانی می‌گوید: «ما در حال حاضر نمی‌توانیم دربارۀ هویت این فرد نظر دقیقی ارائه بدهیم اما تحلیل‌های انسان‌شناسانه که در آینده در مورد این اسکلت صورت خواهند گرفت، احتمالا اطلاعات بیشتری را دربارۀ او آشکار خواهند کرد».

کشف اسکلت «کامل» ۷ هزارساله در زیر میدان شهر!

(قطعات سفالی کشف شده در گور)

میکی می‌گوید: «ما انتظار کشف دیوارهای شهری دورۀ قرون وسطی را در این مکان داشتیم اما هیچ‌کس انتظار چنین شگفتی ماقبل تاریخی را نداشت».

گروه باستان‌شناسی قصد دارد که با انجام آزمایش قدمت‌سنجی رادیوکربن، تاریخ دقیق‌تر زندگی این فرد را به دست بیاورد.

کشف اسکلت «کامل» ۷ هزارساله در زیر میدان شهر!

(در نزدیکی محل تدفین قطعاتی از سنگ چخماق نیز یافت شده است)

ماگورزاتا کوت، استاد باستان‌شناسی دانشگاه ورشو که در این کاوش مشارکت داشته می‌گوید: «این واقعا یک کشف هیجان‌انگیز و بسیار مهم است. این تدفین مربوط به نخستین کشاورزان عصر نوسنگی است که در هزارۀ ششم قبل از میلاد از کوه‌های کارپات عبور کردند و از سمت جنوب وارد لهستان شدند».

کشف اسکلت «کامل» ۷ هزارساله در زیر میدان شهر!

(این گور در جریان بازسازی یک میدان و تعویض سنگفرش‌ها کشف شد)

کوت می‌گوید: «ما هنوز اطلاعات بسیار کمی دربارۀ فرهنگ و خصوصا آیین‌های تدفین این کشاورزان اولیه داریم. آن‌ها مردگانشان را بییشتر در محل سکونتشان دفن می‌کردند و در موارد نادری هم از گورستان‌های جداگانه استفاده می‌کردند. بنابراین این اسکلت می‌تواند دانش ما دربارۀ شیوه‌های تدفین آن‌ها را وسعت ببخشد».

منبع: فرادید


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز