title
کد خبر: 239182
00
نیمی از اختلالات بینایی قابل پیشگیری هستند

مدیر پژوهشی پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه با اشاره به وجود 2/2 بیلیون نفر مبتلا به اختلال بینایی در جهان خاطرنشان کرد که حدود نیمی از این اختلالات، قابل پیشگیری یا درمان بوده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، همزمان با روز جهانی بینایی سمپوزیوم "به روزرسانی اسناد، برنامه‌ها و اقدامات در زمینه مراقبت از بینایی" 21 مهرماه در مرکز همایش‌های بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد برگزار شد.

دکتر ساره صافی مدیر پژوهشی پژوهشکده چشم در این خصوص گفت: روز جهانی بینایی را روزی نمادین است که با هدف افزایش آگاهی آحاد جامعه درخصوص اهمیت سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی، حمایت‌طلبی و جلب نظر سیاستگذاران در راستای برنامه‌ریزی کلان در حوزه مراقبت از چشم و پیشگیری از نابینایی درسطح  جهان برگزار می‌شود.

وی افزود: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، 2/2 بیلیون نفر در جهان مبتلا به اختلال بینایی دور یا نزدیک هستند که حدود نیمی از این اختلالات بینایی قابل پیشگیری یا درمان بوده‌اند.

دکتر صافی به برگزاری برنامه ها و انجام فعالیت‌های گوناگون توسط مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه مراقبت از چشم و پیشگیری از نابینایی با همکاری سایر مراکز و سازمان‌ها در کشور در سال 1401 اشاره کرد.

 

به گفته وی اقدامات انجام شده در این راستا حاصل همکاری پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  گروه چشم و قطب علمی آموزشی چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مرکز تحقیقات چشم پزشکی ترجمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بنیاد پروفسور محمدقلی شمس و اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت بوده است.

 

وی از مهمترین اقدامات صورت گرفته به طراحی و انتشار موشن گرافیک با موضوع "موارد مهم نیازمند معاینه چشم در خردسالان"براساس توصیه‌های پیشنهادی آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی و برگزاری سمپوزیوم علمی با عنوان به روزرسانی اسناد، برنامه‌ها و اقدامات در زمینه مراقبت از بینایی در روز 21 مهرماه در مرکز همایش‌های بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد اشاره کرد.

 

به گفته دکتر صافی این سمپوزیوم با حضور مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، کارشناس کشوری دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران، نماینده شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، نمایندگان و صاحبنظران سازما‌ن‌های مردم نهاد، اساتید چشم پزشکی و اپتومتری، چشم پزشکان و اپتومتریست‌های فعال در ارایه خدمات مراقبت از چشم، پزشکان عمومی و فعالان بهداشتی برگزار شد.

مدیر پژوهشی پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه خاطرنشان کرد: در این سمپوزیوم ضمن گرامیداشت روز جهانی بینایی، هدف از طراحی و محتوای راهنمای اقدامات مراقبت از چشم سازمان جهانی بهداشت، ابزار پیشنهادی تدوین شاخص‌های پایش مراقبت‌های چشمی سازمان جهانی بهداشت، بسته مداخلات مراقبت از چشم سازمان جهانی بهداشت منتشر شده در سال 2022 تشریح شد و در ادامه سند In Sight ‎ا 2030 آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی نیز معرفی شد.

 

به گفته وی در این برنامه لزوم برنامه‌ریزی و پایش دو شاخص پوشش موثر جراحی کاتاراکت و عیوب انکساری مورد تاکید قرار گرفت . همچنین یادآوری شد که به مناسبت روز جهانی بینایی، گزارش اهداف 2030 در مورد پوشش موثر مراقبت از چشم توسط سازمان جهانی بهداشت 12 اکتبر 2022  در مقر سازمان ملل ارایه شده است.

 

مدیر پژوهشی پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد که در سمپوزیوم مذکورمباحث مربوط به نقش غربالگری و درمان تنبلی چشم در پیشگیری از کم بینایی و طراحی و کاربرد کراتوپروستزیس (قرنیه مصنوعی) در درمان نابینایی قرنیه‌ای در کشور تشریح و در نهایت گزارشی از نقش برنامه‌های ثبت بیماری‌های چشم در سیاستگذاری‌های سلامت عمومی چشم ارایه شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز