title
کد خبر: 236307
00
چطور در افطار دچار پرخوری نشویم؟

خرما از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و علاوه بر کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری در افطار، موجب تنظیم قند خون و بازیابی توان ذهنی و عضلانی روزه‌داران می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، در ساعات پایانی روزه، قند خون کاهش پیدا کرده و بر مغز تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود فرد روزه‌دار، احساس کسالت و ضعف کند و از قدرت تمرکز وی کاسته می‌شود.

نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد، خرما بهترین غذا برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان است. این میوه می‌تواند انتخاب خوبی به جای قندهای صنعتی باشد و به دلیل اینکه قند خود را آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تأمین می‌کند، می‌تواند در وعده‌های سحر و افطار ماه رمضان مصرف شود.

خرما خاصیت ملین دارد و روده ‌ها را پاکسازی می ‌کند. ماده نیکوتینیک موجود در خرما، دارویی فوق‏‌العاده مؤثر برای رفع ناراحتی روده‌‏ای است و خوردن خرما سبب ایجاد و تقویت باکتری‌های مفید روده می‌شود.

خرما ویتامین‏‌های متعددی دارد و نقش مؤثری در بهبود حافظه دارد. ویتامین A موجود در آن سبب تقویت بینایی چشم می‌شود؛ همچنین منبع مناسبی از ویتامین‌های گروه B، سلنیوم، آهن و منگنز است و می‌‏تواند ماده غذایی مناسبی برای تقویت حافظه باشد.

میـوه خرمـا دارای ترکیبات حیاتی بـوده و ارزش غذایی آن به دلیل داشتن فیبر و مواد معدنی ضـروری است. ترکیبات پلی‌فنلیی موجود در عصاره خرما مانند فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ و اسیدهای فنولیک، همچنین عناصری مانند سلنیوم، مـس، روی، منگنـز و ویتـامین C می‌توانند موجب حفاظت کبدی علیه تخریب اکسیداتیو شود.

منبع: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز