title
کد خبر: 236136
00
چرا خون دماغ می‌شویم؟

اولین و مهم‌ترین دلیل خون دماغ شدن را می‌توان خشکی هوا دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، به طور کلی می‌توان گفت که دلایل مختلفی جهت خون دماغ شدن وجود دارد. در اکثر موارد این عارضه دارای دلیل خاصی است. اگر به صورت ناگهانی دچار خون‌ریزی از بینی خود می‌شوید و این اتفاقات به دفعات متعددی در طول شبانه‌روز برای شما اتفاق می‌‌افتد، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک خودتان مراجعه کنید.

اولین و مهم‌ترین دلیل خون دماغ شدن را می‌توان خشکی هوا دانست. شاید تعجب کنید، اما خشک بودن هوا می‌تواند منجر به بروز این عارضه شود. اگر در محلی زندگی می‌کنید که آب و هوای بسیار خشکی دارد، احتمالاً تاکنون با خون‌ریزی از بینی مواجه شده‌اید. علاوه بر این، در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که بهره‌گیری افراد از سیستم‌های گرمایش مرکزی نیز منجر به بروز خون‌ریزی از دماغ خواهد شد. 

شاید بپرسید که رابطه این موضوع با خون‌ریزی از بینی چه چیزی است؟ در پاسخ باید بگوییم که چنین سیستم‌هایی دقیقا‌ً مثل آب و هوای بسیار خشک منجر به سفت شدن بخش درونی بینی می‌شود. این سفت شدن و خشک بودن بافت درون بینی به حدی پیش می‌رود که حتی یک خارش کوچک‌ نیز موجب تحریک مویرگ‌های بسیار ریز درون بینی می‌شود و نتیجه این موضوع چیزی به جز خون‌ریزی از بینی شما نخواهد بود. 

حال که به دلیل اصلی بروز خون‌ریزی از بینی پرداختیم بهتر است در ادامه بحث درمان خون دماغ کمی در مورد عوامل مربوط به این عارضه نیز با شما عزیزان صحبت کنیم. یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به بروز خون‌ دماغ می‌شود، ضربه دیدن بینی است. این ضربات معمولاً در طی انجام فعالیت‌های ورزشی، تصادفات رانندگی و... رخ می‌دهند. چنانچه ضربات وارده شدید باشند،‌ حتی این امکان وجود دارد که بینی فرد به طور کامل شکسته شود. 

مورد دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، وارد شدن یک جسم خارجی به درون بینی است. این مورد بیش‌تر در کودکان و خردسالان دیده می‌شود، زیرا آن‌ها معمولاً به دلیل کنجکاوی اقلام مختلفی را وارد بینی خود می‌کنند. 


تمیز کردن بینی با شدت بالا و با استفاده از ابزار‌های نامناسب نیز می‌تواند منجر به پاره شدن مویرگ‌های مختلف درون بینی و در نتیجه بروز خون‌ریزی از آن شود، به همین دلیل لازم است که از تکنیک‌های مناسبی جهت انجام این کار (به خصوص در نوزادان و خردسالان) استفاده کنید. 

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که موجب ایجاد خون‌ریزی از بینی می‌شود، فشار خون بالا است. افراد دارای فشار خون بالا معمولاً پس از انجام فعالیت‌های شدید بدنی با مشکل خون ‌دماغ مواجه خواهند شد و به همین دلیل باید دقت بالایی جهت جلوگیری از این موضوع داشته باشند. 

علاوه بر موارد گفته شده، در برخی از موارد حتی هوای بیش از حد سرد نیز موجب ایجاد خون‌ریزی از دماغ می‌شود. درمان خون دماغ در هر یک از موارد فوق‌ امکان‌پذیر است و معمولاً نیازی به نگرانی خاصی در مورد آن وجود ندارد. 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز