title
کد خبر: 236122
00
میزان مصرف لبنیات و حبوبات در ماه رمضان چقدر باید باشد؟

تغذیه ی صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است. "تنوع" به معنی استفاده از گروه های غذایی اصلی و "تعادل" بدین معنی است که از همه ی گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.

به گزارش بهداشت نیوز، گروه شیر و لبنیات این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است.  با مصرف مواد غذایی این گروه، بخش مهمی از نیاز بدن به مواد مغذی مهم نظیر پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین ها تامین می شود. توصیه می شود افراد بزرگسال روزانه 2 واحد یا بیشتر از مواد غذایی این گروه مصرف کنند.

هر واحد از این گروه معادل کی لیوان شیر، یا یک لیوان ماست،  یا 45-60 گرم پنیر )دو قوطی کبریت پنیر(، یا یک لیوان کشک پاستوریزه، یا یک و نیم لیوان بستنی است. گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ این گروه شامل گوشت های قرمز )گوسفند و گوساله(، گوشت های سفید )مرغ، ماهی و پرندگان(،امعاء و احشاء )جگر، دل، قلوه، زبان و مغز(، تخم مرغ، حبوبات )نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش( و مغز دانه های خوراکی )گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه( است. با مصرف مواد غذایی این گروه، بخش مهمی از نیاز بدن به مواد مغذی نظیر پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه ب تأمین می شود.

هر واحد از این گروه برابراست با 60 گرم گوشت لخم پخته )دو قطعه خورشتی(،یا دو عدد تخم مرغ، یا کی لیوان حبوبات پخته )حدود نصف لیوان حبوبات خام(،یا دو سوم لیوان انواع مغز دانه ها )گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه. برای افراد بزرگسال و سالم مصرف روزانه 2 تا 3 واحد از این گروه توصیه می شود. این گروه برای رشد، خون سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز