title
کد خبر: 235664
00
مهارت ارتباطی والدین و کودکان و تحکیم بنیان خانواده

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نکاتی در مورد مهارت های ارتباطی والدین و فرزندان را ارائه و بیان کرد: وقت گذاشتن با کودکان این روش ساده و لذت بخشی برای بهبود رابطه پدران و مادران با کودکان است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سید ریحانه رضوانی با اشاره به اینکه کودکان به گذراندن وقت باکیفیت با والدین و مراقبین نیاز دارند، افزود: این همان چیزی است که برای کودکان به شدت مفید است و می تواند تاثیری مثبت روی رشد آنان داشته باشد.

وی گفت: با فرزندتان بازی کنید، حتی زمان‌هایی کوتاه مثلا قبل از این که او را به مهد کودک ببرید، هر زمان کوتاهی که با یکدیگر سپری می کنید، ارزشمند است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه در خلال بازی یا فعالیت مشترک به فرزندتان امر و نهی نکنید، افزود: بهتر است پیشنهادهای او را بپذیرید و به آن عمل کنید، به همراه او بخندید و کودکانه رفتار کنید، سعی کنید در زمان‌هایی که به آن‌ها اختصاص داده‌اید تا حد امکان از توجه کردن به تلویزیون و تلفن همراه خودداری کنید و اجازه ندهید چیزی در آن تداخل ایجاد کند. تلفن‌هایتان را کنار بگذارید و ترجیحا تلویزیون را خاموش کنید.

وی ادامه داد: ارتباطات معنادار به کیفیت زمان برمی‌گردد نه کمیت آن، این زمان را ساده و با کیفیت نگه دارید و با فرزندتان به روش‌هایی ارتباط برقرار کنید که متناسب با سبک زندگی و نوع ارتباط شما با آن‌هاست.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: هر ارتباط تأثیری پایدار بر هر دو طرف دارد و با برقراری نوع مناسب آن می‌توانید حمایت و اطمینانی که فرزندتان از شما انتظار دارد را فراهم کنید.

وی با بیان اینکه زمانی را به طور روزانه برای ارتباط با فرزندتان در نظر بگیرید، افزود: اگر امکان دارد این ارتباط را کاملا رودررو نگه دارید. در صورتی که این گزینه امکان‌پذیر نبود، این روال را از روش‌های دیگر حفظ کنید. مثلا هر روز یک جمله تشویق‌کننده روی تخته وایت برد اتاقش یادداشت کنید تا وقتی از مدرسه به خانه می‌آید یا صبح که از خواب بیدار می‌شود آن را ببیند.

وی ذکر کرد: یک فعالیت به‌خصوص را به صورت روتین با فرزندتان انجام دهید؛ مثلا زمانی را قبل از خوابیدن او در نظر بگیرید و به او اجازه دهید که کتاب داستان مورد علاقه اش را برایتان بخواند.

رضوانی با اشاره به اینکه انضباط از اصول مهم فرزندپروری است که با قانون ومراعات کردن آن ایجاد می شود.یادآوری کرد: قانون‌های منزل به مسئولیت‌پذیری و رشد استقلال کودکان کمک می کند، هماهنگی پدر ومادر در تعیین وتنظیم قانون واجرای ان بسیار اهمیت دارد. قانون ها باید با توجه به سن ومرحله ی رشد کودک نوشته شود.

وی تصریح کرد: قانون را با جمله‌های مثبت بنویسید، برای مثال بگویید اگر تکالیف درسی ات را تا ساعت 5 عصر تمام کنی، می‌توانی تلویزیون ببینی و پیامدهای مراعات کردن یا نکردن قانون را مشخص کنید.

وی خاطرنشان کرد: تعداد قانون‌های تنظیم‌شده هم مهم است تعداد زیاد قانون‌ها موجب می‌شود که همکاری کودک و نیز قانون‌پذیری او کاهش یابد پس بهتر است قانون‌ها را به تدریج بگذارید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز