title
کد خبر: 235531
00
در هنگام خانه تکانی مراقب سلامت جسمی خود باشید

خانه‌تکانی یکی از سنت‌های ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

به گزارش بهداشت نیوز،  20 اسفند 1401کمردرد، گردن درد، مسمومیت تنفسی، حساسیت پوستی و درد دست و پا از رایج‌ترین عوارض ناشی از خانه‌تکانی‌های نادرست و غیر ایمن است بنابراین توصیه می شود با حفظ سلامت جسمی خانه تکانی کنید.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا گفت: در خانه‌تکانی‌ها به دلیل عدم وجود یک برنامه دقیق و زمان‌بندی‌شده، افراد در مدت‌زمان کوتاه مجبور به انجام یک سری فعالیت‌های سنگین بدنی می‌شوند که باعث ایجاد عوارض جسمی جبران‌ناپذیری می‌شود و این در حالی است که حفظ سلامت جسمی در خانه تکانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهندس فرشید وفا ضمن اشاره به ضرورت رعایت نکات ایمنی در خانه تکانی گفت: اولین توصیه ما این است که افراد خانه‌تکانی را به ‌روزهای آخر سال نیندازند و برای این کار یک برنامه دقیق زمان‌بندی‌شده طراحی کنند و از افراد دیگر نیز کمک بگیرند.

وی با ارائه توصیه‌هایی در مورد خانه ‌تکانی ایمن اظهار کرد: در زمان خانه‌تکانی و هنگام جابه‌جا کردن وسایل، تنها اسباب و اثاثیه‌ای را بلند کنید که وزن مناسبی دارند و برای اجسام سنگین از دیگران کمک بگیرید.

وی با اشاره به نحوه صحیح جابه‌جا کردن اجسام افزود: قبل از بلند کردن یک جسم سنگین، دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید آن را کجا بگذارید و هنگام حمل جسم، آن را نزدیک به بدن‌تان بلند کنید. از بلند کردن جسم سنگین و چرخیدن به طور همزمان خودداری کنید و وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را روی زمین بگذارید به جای خم کردن کمر، زانوهای‌تان را خم کنید.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه همچنین با تأکید بر استفاده از شوینده‌های استاندارد و دارای مجوز، افزود: بهتر است افراد پیش از استفاده از شوینده‌ها نحوه استفاده از آن‌ها را به‌دقت مطالعه کنند و حتماً در زمان استفاده از سفیدکننده‌ها و شوینده‌ها از ماسک و دستکش مناسب استفاده نمایند.

مهندس وفا ضمن اشاره به اینکه پایه اکثر مواد سفید کننده کلر است گفت: این مواد از خود، گاز سمی کلر آزاد می‌کنند افزود: این گاز با مخاط بینی و دستگاه تنفسی واکنش انجام می‌دهد و باعث خوردگی و تحریک دستگاه تنفسی شده و در موارد حاد باعث ایجاد مسمومیت، سرفه مکرر، حساسیت پوستی و سوختگی پوست می‌شود.

مهندس وفا ابراز امیدواری کرد، افراد با رعایت نکات ایمنی در خانه‌تکانی با سلامت کامل به استقبال سال نو بروند و شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز