title
کد خبر: 233789
00
دلایل سوزش معده

گاستریت یک اصطلاح کلی برای گروهی از شرایط است که باعث سوزش معده می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، سوزش معده زمانی رخ می‌دهد که چیزی به مخاط معده آسیب برساند یا آن را ضعیف کند. چیز‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند که با دانستم آنها می‌توانیم به درمان سوزش معده کمک کنیم، از جمله:


•    بیماری خودایمنی: در برخی افراد، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم در پوشش معده حمله می‌کند.


•    عفونت باکتریایی: باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی گاستریت مزمن و بیماری زخم معده هستند. باکتری‌ها پوشش محافظ معده را از بین می‌برند و باعث التهاب آن می‌شوند. اگرچه عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انسانی در سراسر جهان است، اما تنها برخی از افراد مبتلا به این عفونت دچار سوزش معده یا سایر اختلالات دستگاه گوارش فوقانی می‌شوند. پزشکان بر این باورند که آسیب‌پذیری در برابر این باکتری می‌تواند ارثی باشد یا به سبک زندگی (سیگار کشیدن و نوع تغذیه) مربوط می‌شود.


•    رفلاکس صفرا: کبد برای کمک به هضم غذا‌های چرب، صفرا تولید می‌کند. "ریفلاکس" به معنای برگشتن است. رفلاکس صفرا زمانی اتفاق می‌افتد که صفرا به جای حرکت در روده کوچک به معده برمی‌گردد.


•    مصرف داروهای مسکن‌: استفاده مداوم از دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی یا کورتیکواستروئید‌ها (ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم) برای کاهش درد می‌تواند پوشش معده را تحریک کند. استفاده منظم از این مسکن‌ها یا مصرف بیش از حد این داروها ممکن است باعث کاهش یک ماده کلیدی در بدن شود که به حفظ پوشش محافظ معده شما کمک می‌کند.


•    استرس فیزیکی: یک بیماری یا جراحت ناگهانی و شدید می‌تواند باعث گاستریت شود. این جراحت ممکن است در هر قسمت بدن اتفاق بیفتد و باعث سوزش معده شما شود. سوختگی‌های شدید و آسیب‌های مغزی دو علت شایع برای وارد آمدن استرس به بدن و در نتیجه سوزش معده هستند.


•    درمان سرطان: داروهای شیمی درمانی یا پرتودرمانی می توانند خطر ابتلا به گاستریت را افزایش دهند.
با پیدا کردن دلیل مشکل می‌توان درمان سوزش معده را راحتتر پیگیری کرد.

•    سوء مصرف الکل: مصرف مزمن الکل می‌تواند باعث تحریک و فرسایش مخاط معده شود. الکل می‌تواند پوشش معده شما را تحریک کرده و فرسایش دهد و در نتیجه معده شما را در برابر شیره‌های گوارشی آسیب پذیرتر می‌کند. مصرف بیش از حد الکل به احتمال زیاد باعث گاستریت حاد می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز