title
کد خبر: 233758
00
آیا کاکائو معجون عشق است و باعث احساس خوب می‌شود؟

شکلات معجون عشق نیست. زمانی که بررسی سریع حقایق به صورت آنلاین دشوار بود، مردم بر این باور بودند که شکلات حاوی مواد شیمیایی است که باعث بروز احساس خوب به مردم می شود اگرچه این موضوع واقعا درست نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، شکلات حاوی ماده ای به نام فنیل اتیلامین (PEA) است که به عنوان یک محرک در انسان عمل می کند، اما برای موثر بودن خیلی کم است. در سال ۲۰۰۵، یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی دریافت که ۱ کیلوگرم شکلات تنها حاوی ۳ میلی گرم فنیل اتیلامین است. این امر به این دلیل است که مقدار فنیل اتیلامین در فرآیند ساخت شکلات کاهش می یابد و همچنین خوردن شکلات اجازه نمی دهد فنیل اتیلامین وارد مغز شود. بیشتر فنیل اتیلامین به سادگی متابولیزه شده و بدون تأثیر زیادی روی بدن ناپدید می شود.

چرا ما عاشق شکلات هستیم؟

 پس چرا ما عاشق شکلات هستیم؟ این امر به این دلیل است که شکلات به ما احساس خاصی در دهان می دهد. یک روانشناس غذایی به نام پل روزین (Paul Rozin) این موضوع را در مطالعه ای در سال ۱۹۹۴ ثابت کرد. او شرکت کنندگان را مجبور کرد که در زمان هوس کردن شکلات، یکی از این شش ماده را مصرف کنند. این مواد شامل شکلات شیری، شکلات سفید، کپسول های پودر کاکائو، شکلات سفید به اضافه کپسول های پودر کاکائو، قرص دارونما یا فقط آب بود. نتایج نشان داد که شکلات سفید نزدیک ترین اثر را به شکلات شیری دارد.

شکلات سفید حاوی هیچ جزء شکلاتی به جز چربی نیست. با این حال، شکلات سفید هوس شرکت کنندگان را تا ۶۹ درصد برآورده کرد. از طرفی کپسول های پودر کاکائو هوس آن ها را برطرف نکرد که این موضوع نشان می دهد که هیچ ماده خاصی در شکلات وجود ندارد و تنها ویژگی فیزیکی خاص شکلات این است که در دهان شما آب می شود.

به گفته محققان، ویژگی خاص شکلات از چربی ناشی می شود. این همان چیزی است که دانشمندان دانشگاه لیدز در بریتانیا دریافتند. تیم تحقیقاتی فرآیند ذوب شکلات در دهان را مرحله به مرحله تجزیه و تحلیل کردند. ابتدا مرطوب شدن در جایی که شکلات به خودی خود ذوب می شود یا با بزاق مخلوط می شود مهم است. در این لحظه، چربی نقش مهمی ایفا می کند. پس از آن، ذرات جامد شکلات ذوب شده و حس لامسه را تحریک می کنند. پس از ذوب شدن چربی روی سطح، مواد جامد کاکائو روی دهان را گرفته و غلغلک می دهند.

با به کارگیری این اصل، دانشمندان انتظار دارند که شکلاتی با محتوای چربی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در عین حال رضایت از خواص فیزیکی را حفظ کند. به عبارت ساده، اگر یک لایه چربی روی سطح شکلات ها را بپوشانیم و مواد جامد کاکائو را به داخل آن اضافه کنیم، می توانیم شکلاتی کم کالری اما خوشمزه درست کنیم.

 این طبیعت انسان است که بخواهد باور کند شکلات یک معجون عشقی است. اگرچه آنچه دانشمندان کشف کرده اند اینطور نیست، اما باور آن اشکالی ندارد. انسان ها می توانند از خواص فیزیکی شکلاتی که فقط در دهان ذوب می شود راضی و خوشحال شوند درست مانند زمانی که در زمستان به برف نگاه کرده و احساس بهتری دارید.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز