title
کد خبر: 233418
00
کدام استان‌ها نیاز به اهدای خون بیشتری دارند؟

مدیرکل دفتر روابط عمومی و جذب و نگهداری اهداکنندگان خون با بیان اینکه رنگ ذخایر خونی در استان مازندران قرمز است، گفت: در حال حاضر میانگین ذخیره کشوری خون مطلوب است اما همچنان به صورت مداوم نیازمند اهدای خون از سوی مردم هستیم.

به گزارش بهداشت نیوز، 

از زمان شیوع کرونا یکی از اخبار مهم برای رسانه‌ها و مردم، نقشه کرونایی کشور بود که نشان می‌داد کدام شهرها وضعیت قرمز و کدامیک در وضعیت نارنجی، زرد و یا آبی قرار دارند، اما نقشه کرونایی کشور تنها نقشه‌ای نیست که باید به آن توجه کرد؛ یکی از نقشه‌های مهمی که با جان و سلامت مردم ایران در ارتباط تنگاتنگ است و باید همیشه مورد توجه باشد، نقشه ذخایر خون استان‌هاست.

کرونا رفتنی است و قدر مسلم اپیدمی کرونا تمام خواهدشد (اگر چه ویروس کرونا در حد محدود همانند آنفولانزای فصلی باقی خواهد ماند)، اما نیاز به خون و فراورده‌های خونی دائمی و همیشگی است؛ بنابراین باید نقشه ذخایر خونی کشور مورد توجه قرارگیرد.

این نقشه در حال حاضر نشان می‌دهد استان مازندران در حالت قرمز و نیازمند اقدام فوری به اهدای خون است و استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در وضعیت نارنجی یعنی نیاز به اهدای خون هستند. استان‌های تهران و خراسان جنوبی نیز در وضعیت آبی یعنی اقدام به اهدای خون طبق روال معمول قرار دارند و وضعیت سایر استان‌های کشور سبز است، یعنی ذخایر خون در این استان‌ها مطلوب است.

اما نکته جالب نقشه این است که وضعیت استان آذربایجان غربی که در آن زلزله شدیدی رخ داده و مصدومان زیادی را راهی بیمارستان‌ها کرده سبز است، یعنی ذخایر خونی این استان مطلوب است و هیچ بحرانی علی‌رغم زلزله شدید از نظر تأمین خون وجود ندارد.

اما با توجه به شرایط این نقشه، چه اقداماتی از سوی مردم برای حمایت از بیماران نیازمند خون باید انجام شود؟

مژده نخلستانی، مدیرکل دفتر روابط عمومی و جذب و نگهداری اهداکنندگان خون در گفت‌‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که وضعیت ذخایر خونی کشور در حال حاضر چگونه است؟ گفت: در حال حاضر میانگین ذخیره کشوری خون مطلوب و در حد سبز رنگ است. یعنی میزان ذخیره خون به صورت میانگین نزدیک به ۹ روز است.

وی ادامه داد: رنگ ذخایر خونی در استان مازندران قرمز است چون ذخیره این استان به زیر چهار روز رسیده و این مسئله وضعیت بحرانی را نشان می‌دهد. این استان در حال حاضر نیازمند اهدای خون از سوی گروه‌های خونی A+، O+ و B+ است.  

نقشه خونی کشور را دریابیم

نخلستانی با تأکید بر اینکه فعال بودن شبکه ملی خون‌رسان موجب توزیع عادلانه خون در سراسر کشور شده است، گفت: به کمک این شبکه ملی، خون از استان‌هایی که نیاز ندارند به استان‌هایی که ذخیره خونی کمتری دارند، ارسال می‌شود و همین اقدام مانع بروز بحران در سراسر کشور شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان ذخیره خونی اطمینان بخش است؟ گفت: ذخیره هشت روز اطمینان بخش است؛ میانگین ذخایر کنونی کشور هشت و نیم روز است، یعنی ذخایر کنونی در کل مطلوب است و با توجه به فعال بودن شبکه ملی خون رسانی می‌توانیم خون کشور را تأمین کنیم و از نظر تأمین خون روزانه کشور مشکلی نداریم.

نخلستانی تصریح کرد: اما چون فصل زمستان است و استقبال از اهدای خون در این فصل کمتر از سایر فصل‌های سال رخ می‌دهد و از سوی دیگر وجود اپیدمی، آنفولانزا و سرماخوردگی تعداد اهداکنندگان خون را کاهش می‌دهد، نیازمند اهدای خون به صورت مداوم از سوی هموطنان خیراندیش هستم.

وی با اشاره به زلزله‌ای که در شهر خوی استان آذربایجان غربی رخ داده و موجب مصدومیت هموطنانمان شده است، گفت: از آنجایی که ۱۱ روز ذخیره خون در این استان داشتیم، با وقوع زلزله هیچ مشکلی در تأمین خون بیماران به وجود نیامد و در این استان با مشکل کمبود خون موجه نشدیم. کشور ما حادثه‌خیز است به همین دلیل نیاز است که همیشه ذخیره خونی داشته باشیم تا در حوادث طبیعی بحران کمبود خون به وجود نیاید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز