title
کد خبر: 233265
00
آگهی / عمل جراحی ترنس پی آر کی ( PRK  ) چشم و همه چیز در مورد آن

عمل جراحی ترنس پی آر کی ( PRK ) چشم و همه چیز در مورد آن در زمان های گذشته روش های زیادی برای رفع عیوب انکساری چشم وجود نداشت و تنها عمل هایی نیز لیزیک مرسوم بود. اما امروزه با پیشرفت...

 

در زمان های گذشته روش های زیادی برای رفع عیوب انکساری چشم وجود نداشت و تنها عمل هایی نیز لیزیک مرسوم بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های درمانی زیادی برای از بین بردن عیوب چشمی استفاده می شود که هر یک از آنها مزایای خاص خود را دارند. البته به وجودآمدن این روش های درمانی جدید به معنای منسوخ شدن روش های قدیمی نیست بلکه روش های درمانی قدیمی نیز به عبارتی توسعه یافته اند و برای درمان به کارگرفته می شوند. ازجمله روش های درمانی که برای رفع عیوب انکساری چشم به کارمی رود، روش ترنس پی آر کی می باشد. در این مقاله سعی می کنیم اطلاعات بیشتری را درباره این روش درمانی به شما ارائه کنیم. همراه ما باشید.

عمل جراحی ترنس پی آر کی و معرفی آن

از جدیدترین روش های درمانی برای ازبین بردن عیوب انکساری چشم می توان به عمل ترنس پی آر کی اشاره کرد. این روش بهترین انتخاب برای آن دسته از افرادی است که درمان آنها با روش های قدیمی تر نظیر لیزیک امکان پذیر نیست. عمل جراحی پی آر کی نیاز به ایجاد برش  و یا فلپ ندارد از این رو نیز افرادی که قرنیه نازکی دارد با خیال راحت می توانند از آن استفاده کنند.

این عمل جراحی به نسبت جدید یک مرحله ای است و با لیزر انجام می شود. پرتو لیزر در این عمل جراحی ابتدا لایه اپی تلیوم روی چشم را به آرامی برمی دارد و به شکل بسیاردقیقی قرنیه را اصلاح می کند. دستگاه لیزر در این عمل جراحی بسیارپیشرفته است از این رو نیز می تواند به خوبی روی قرنیه تمرکز داشته باشد. لیزر درواقع لایه میکروسکوپی از بافت استروما را برمی دارد. البته مقدار بافتی که باید از روی قرنیه برداشته شود در جلساتی که قبل از عمل با پزشک دارید، تعیین می شود.

اصلاح قرنیه در این روش تنها در مدت زمان یک دقیقه انجام می شود. البته پس از انجام عمل نیز شما باید برای مدت زمان خاصی از لنزهای شفاف طبی استفاده کنید تا دوره بهبودی را به خوبی پشت سر بگذارید.

قبل از انجام عمل جراحی ترنس پی آر کی چه آمادگی هایی لازم است؟

برای انجام این عمل قبل از هر کاری پزشک به خوبی شما را معاینه می کند و مواردی از جمله نمره چشم، فشارچشم، بررسی مکانیزم میزان حرکات چشم و ... را بررسی می کند. البته به همراه همه این معاینات متخصص شما باید آزمایش های عمومی را نیز انجام دهید تا برای انجام عمل آماده شوید.

برای انجام این عمل در استفاده از انواع لنزهای تماسی نیز محدودیت هایی خواهیدداشت. اگر از لنزهای نرم استفاده می کنید از یک هفته قبل از عمل نباید از لنزها استفاده کنید این مدت زمان برای استفاده از انواع لنزهای سخت به یک ماه می رسد.

مزایای عمل ترنس پی آر کی

برای اینکه بتوانید درباره انجام عمل ترنس پی آر کی تصمیم بگیرید بهتراست اطلاعاتی را درباره مزایای این عمل داشته باشید. درادامه به بررسی مزایای این عمل می پردازیم:

  1. این عمل جراحی بدون دخالت دست انجام می شود که این موضوع هم به نفع پزشک و هم به نفع بیمار خواهدبود.
  2. این عمل جراحی نسبت به سایرین دوره نقاهت بسیارکمتری خواهدداشت از این رو نیز بیمار به سرعت بهبود خود را به دست می آورد.
  3. در عمل ترنس پی آر کی اعصاب قرنیه کمتر آسیب می بیند از این رو نیز پس از آن کمتر دچار خشکی چشم خواهیدشد.
  4. در این روش کدورت قرنیه کمتر صورت می گیرد از این رو نیز بیمار رضایت بیشتری از انجام آن خواهندداشت.
  5. با کمک این عمل می توانید دید خلبانی بسیارخوبی داشته باشید.
  6. ترنس پس آر کی تاری دید بسیارکمتری خواهیدداشت این درحالی است که در سایر روش ها تاری دید شما را اذیت خواهدکرد.
  7. در این روش دید بهتری را نسبت به عمل جراحی لیزیک و لازک خواهیدداشت.

بیمار برای انجام عمل ترنس پی آر کی باید چه شرایطی داشته باشد؟

برای انجام این عمل بیمار باید شرایط مناسبی داشته باشد تا درنهایت بتواند از نتایج ترنس پی آر کی بهره ببرد. درادامه این شرایط را با هم مرور می کنیم:

  1. سن فرد باید بالای 18 سال باشد.
  2. در این روش باید قرنیه ضخامت خوبی داشته باشد.
  3. آن دسته از بیماران مبتلا به آب مروارید، خشکی چشم، آب سیاه، تبخال چشمی و ... نباید عمل ترنس پی آر کی را انجام دهند.
  4. عمل ترنس پی آر کی برای افراد دارای قوزقرنیه توصیه نمی شود.
  5. بیمار نباید در دوران شیردهی و یا بارداری باشد.
  6. نمره چشم شم برای انجام این عمل نباید از یک سال پیش تغییری کرده باشد.
  7. بیمار برای انجام این عمل نباید مشکل گشادی بیش ازاندازه مردمک چشم در تاریکی را داشته باشد.

اگر بیمار این شرایط را داشته باشد، می تواند برای انجام عمل ترنس پی آر کی اقدام کند.

بررسی مراحل عمل ترنس پی آر کی

اگر تصمیم خود را برای انجام این عمل گرفته اید، بهتراست مراحل آن را به صورت دقیق بدانید تا بعدها با ورود به اتاق عمل شوکه نشوید. این مراحل عبارتنداز:

  1. بالاترین لایه سطحی چشم با استفاده از لیزر برداشته می شود.
  2. تمامی نقص بینایی با کمک لیزر اصلاح می شوند.
  3. پس از انجام لیزر محل ترمیم شده با استفاده از لنزهای تماسی به صورت کامل پوشانده می شود. لنزها معمولا تا ترمیم لایه سطحی قرنیه روی آن قراردارند و سپس برداشته می شوند.
  4. ناحیه برش خورده در این روش بسیارکوچک است از این رو نیز به سرعت ترمیم می شود.

با انجام همین مراحل نزدیک بینی شدید و یا آستیگماتیسم بیمار به کلی درمان خواهدشد. ترمیم لایه ابتدایی چشم نیز در این روش جراحی به سرعت انجام می شود از این رو نیز در مدت زمان کوتاهی به زندگی عادی برخواهیدگشت.

مراقبت های پس از عمل ترنس پی آر کی

پس از انجام این عمل برای حصول نتیجه مناسب لازم است تا مراقبت های بیان شده توسط پزشک را موبه مو انجام دهید. این مراقبت های پزشکی را درادامه لیست می کنیم:

  1. پس از انجام این عمل لازم است تا از عینک آفتابی استفاده کنید. شاید مجبور باشید تا هزینه قابل توجهی را برای خرید عینک آفتابی بپردازید اما برای اینکه نتیجه درستی را از عمل به دست آورید، خرید آن الزامی است.
  2.  معمولا برای کاهش دردهای پس از عمل پزشکتان برای شما قطره و قرص هایی را تجویز می کند که باید طبق دستور پزشک تمامی آنها را مصرف کنید.
  3. پس از انجام عمل تا چند روز احساس می کنید که جسم خارجی در چشم شماست. این موضوع کاملا طبیعی است و به مرور از بین خواهدرفت.
  4. مسلما پس از انجام این عمل شما نسبت به نورحساسیت خواهیدداشت که این عارضه نیز با اندکی صبر از بین می رود. البته بهتراست در هنگام خواب نیز از انواع محافظ چشم استفاده کنید.
  5. بهتراست پس از انجام این عمل تا مدتی از لپتاپ، کامپیوتر و یا گوشی استفاده نکنید.
  6. به هیچ عنوان پس از عمل چشم هایتان را فشار ندهید و مطمئن باشید که پس از چند هفته بهترین نتیجه را به دست خواهیدآورد.
  7. برای از بین بردن خشکی چشم می توانید از انواع قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

با رعایت موبه موی مراقبت های بیان شده می توانید هم دردهای احتمالی پس از عمل جراحی را کمتر کنید و هم با کمترین عارضه بهبودی کامل خود را به دست می آورید.

منبع » اصلاح عیوب انکساری   jarahicheshm.com  


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز