title
کد خبر: 232367
00
علائم کمبود ویتامین D در زمستان

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که به رشد سلولی کمک می‌کند، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی و قدرت عضلانی بدن می‌شود، تعادل هورمونی را در بدن برقرار می‌سازد و انرژی و خلق‌وخوی ما را بهتر می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز،یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای دریافت ویتامین D، تماس مستقیم با نور خورشید است. از آنجایی که نور خورشید در فصل‌های پاییز و زمستان شدیدا ضعیف می‌شود، بنابراین بدن هم در معرض کمبود این ویتامین حیاتی قرار می‌گیرد.

 

بعضی از مواد غذایی مانند ماهی آزاد، لبنیات پرچرب غنی‌شده با ویتامین D، ماهی ساردین، جگر و زرده تخم‌مرغ واقعا منابع عالی‌ای برای دریافت ویتامین D هستند اما متاسفانه سطح این ویتامین D در چنین خوراکی‌هایی به حدی نیست که بتواند تمامی نیازهای روزانه بدن را تامین کند. به همین دلیل هم شما باید برای پیشگیری از عوارض کمبود این ویتامین، حتما مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D را در فصل زمستان جدی بگیرید. اگر در زمستان با چنین علائمی مواجه شدید، یعنی به احتمال زیاد از کمبود ویتامین D رنج می‌برید. 

1. خستگی مفرط

کمبود شدید ویتامین D می‌تواند به شکل خستگی مزمن و غیرقابل تحمل بروز کند. اگر در زمستان بیش‌ازحد خسته می‌شوید و توان کافی برای انجام دادن کارهای روزمره را ندارید یا این‌که با وجود خستگی نمی‌توانید خواب شبانه خوبی داشته باشید، به احتمال زیاد با کمبود ویتامین D مواجه هستید. 

2. دردهای استخوانی و عضلانی 

دریافت ویتامین D کافی برای جذب کلسیم ضروری است. زمانی که سطح این ویتامین در بدن کاهش می‌یابد، احتمال ضعف‌های عضلانی مکرر و دردهای استخوانی (مخصوصا با شروع سرما) بیشتر می‌شود. 

3. ریزش موها 

کمبود شدید ویتامین Dمی‌تواند با دخالت در چرخه حیات فولیکول‌ها باعث ریزش مو یا کندی رشد آنها شود. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که کمبود این ویتامین می‌تواند با بیماری آلوپسی آره‌آتا هم مرتبط باشد. 

4. افسردگی و اختلالات خلقی 

نتیجه بسیاری از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D در زمستان می‌تواند تاثیرات بسیار منفی و شدیدی برای خلق‌وخو داشته باشد و عوارضی مانند افسردگی، اضطراب، فراموشی، حس اندوه یا اختلال عاطفی فصلی را تشدید کند. 

5. ضعف مزمن 

یکی از عوارض کمبود ویتامین D در زمستان، ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن است. در چنین شرایطی ممکن است که شما دائما احساس ضعف کنید یا مکررا مریض شوید. در این حالت بهتر است که درباره بررسی سطح ویتامین D در بدن­تان با پزشکان مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام بدهید. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز