title
کد خبر: 232190
00
کلیدی برای مقابله با کمبود مواد غذایی

با افزایش سطح آب دریاها در نتیجه تغییرات آب و هوایی، مکان‌های بیشتری در سراسر جهان با طغیان آب دریا دست و پنجه نرم می ‌کنند و این پدیده در جایی که آب شور دریا به خشکی نفوذ کند می تواند محصولاتی را که نمی ‌توانند با افزایش شوری مقابله کنند، نابود کند.

به گزارش بهداشت نیوز، در این رابطه برنج یکی از بدترین محصولات زراعی است که مهمترین کربوهیدرات روی زمین محسوب می شود و روزانه ۳.۵ میلیارد نفر به آن متکی هستند. با این حال، یافته ‌های موسسه غذای پایدار دانشگاه شفیلد نشان می ‌دهد: اصلاح ژنتیکی برنج باعث می‌ شود در برابر نمک مقاوم ‌تر شود.

به گفته محققان، در برنج سوراخ‌ های کوچکی وجود دارد که برای از دست دادن آب استفاده می ‌شود. روزنه ها منافذی هستند که اکثر گیاهان دارند که جذب دی اکسید کربن را برای فتوسنتز، همراه با آزاد شدن بخار آب تنظیم می کند. دانشمندان دانشگاه شفیلد فاش کردند:کاهش تعداد روزنه و اندازه بوته‌های برنج به آن‌ها اجازه می ‌دهد تا ۶۰ درصد آب کمتری مصرف کنند و در مکان‌های مستعد خشکسالی بسیار مفید باشند.

این یافته‌ ها همراه با نتایج جدید تحقیقات به این معنی است که برنج را می‌ توان برای زنده ماندن در محیط‌ هایی که به دلیل تغییرات آب و هوایی خشن‌تر هستند، سازگار کرد که به مقابله با ناامنی غذایی در سراسر جهان کمک می ‌کند.

با این حال، محققان همچنین دریافتند:کاهش تعداد و اندازه روزنه‌ ها می ‌تواند رشد برنج را در دماهای بسیار گرم سخت‌تر کند. در نتیجه برای اطمینان از اینکه برنج می تواند تا حد امکان به طور موثر در کشورها و محیط های مختلف رشد کند، باید اصلاحات مختلفی انجام شود. برای مثال، برنج با روزنه‌های کمتر و بزرگ‌تر می‌تواند برای رشد در دماهای بسیار گرم مناسب‌تر باشد.

دکتر رابرت کین (Robert Caine) پژوهشگر ارشد این مطالعه از دانشکده علوم زیستی دانشگاه شفیلد، گفت: برنج یک محصول غذایی بسیار مهم است که بیش از نیمی از جمعیت جهان روزانه آن را مصرف می کنند. با توجه به تغییرات اقلیمی برای تغذیه جمعیت رو به رشدی که پیش ‌بینی می ‌شود طی ۶۰ سال آینده به ۱۰ میلیارد نفر برسد، اطمینان از اینکه برنج می تواند در شرایط سخت تر زنده بماند، ضروری خواهد بود.

دکتر کین در ادامه افزود: یافته‌ های ما نشان می‌ دهد که چگونه می‌ توان برنج را تغییر داد تا در اقلیم‌ های مختلف به طور موثر رشد کند. این نتایج تایید می کند:انواع برنج ‌هایی که روزنه ‌های کمتری دارند می ‌توانند با آب کمتر و در مکان ‌هایی با آب نمک زنده بمانند.

محققان دانشگاه شفیلد ۷۲ گونه برنج طبیعی و اصلاح شده ژنتیکی را مورد مطالعه قرار دادند. اکنون پژوهشگران در حال برنامه ریزی برای بررسی این موضوع هستند که آیا می توانند گونه های برنج کوتوله را که بالاترین محصول را تولید می کنند در برابر حرارت مقاوم تر کنند یا خیر.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی New Phytologist منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز