title
کد خبر: 232028
00
علائم کمبود ویتامین دی

ویتامین دی یک ویتامین بسیار مهم است که اثرات بالقوه ای بر سیستم های بدن دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، بیشتر افراد نمی دانند که دچار کمبود ویتامین D هستند چون علایم کمبود ویتامین دی عموما نامحسوس و پنهان است. بنابراین کمبود این ویتامین براحتی قابل تشخیص نیست حتی اگر اثر منفی بر کیفیت زندگی بگذارد.

علایم کمبود ویتامین دی
اغلب اوقات بیمار بودن: یکی از مهمترین نقش های ویتامین D، تقویت سیستم ایمنی است بنابراین با مصرف ویتامین D می توان با ویروس ها و باکتری های بیماری زا مقابله کرد. در صورت ابتلا به بیماری بخصوص سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، پایین بودن سطح ویتامین D می تواند بیماری را تشدید کند. بسیاری از مطالعات نشان دادند که مصرف روزانه مکمل ویتامین D با دوز 4000 واحد می تواند خطر ابتلا به عفونت های مجرای تنفسی را کاهش دهد.

خستگی و افسردگی
خستگی می تواند دلایل زیادی داشته باشد و کمبود ویتامین D یکی از این دلایل است. متاسفانه اغلب اوقات خستگی به عنوان یک دلیل بالقوه نادیده گرفته می شود. حتی اگر سطح ویتامین D پایین نباشد، می تواند تاثیر منفی بر میزان انرژی داشته باشد.
یک مطالعه مشاهده ای نشان داد که بین ویتامین D و خستگی زنان ارتباط وجود دارد. برخی مطالعات کنترلی نشان دادند که دادن مکمل ویتامین D به افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، به بهبود افسردگی آنها بخصوص افسردگی فصلی که در طول ماه های سرد سال رخ می دهد، کمک می کند.

کند شدن ترمیم زخم و جراحات
کند شدن روند ترمیم زخم و جراحات بعد از جراحی می تواند از علایم کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D می تواند تولید ترکیباتی که برای تشکیل پوست جدید و ترمیم زخم و جراحت ضروری است را افزایش دهد. یک مطالعه روی افرادی که تحت جراحی دندان قرار گرفته بودند، نشان داد که روند ترمیم بدلیل کمبود ویتامین D به خطر می افتد.

ریزش مو
ریزش مو غالبا به استرس نسبت داده می شود و مطمئنا یکی از موارد شایع می باشد. وقتی ریزش مو شدید باشد، می تواند نتیجه یک بیماری یا کمبود موادمغذی باشد. ریزش مو در زنان با کم شدن سطح ویتامین D ارتباط دارد. آلوپسیا یک بیماری خودایمن است که با ریزش شدید موی سر و سایر اعضای بدن همراه است. این بیماری با راشیتیسم ارتباط دارد. راشیتیسم، بیماری است که باعث نرم شدن استخوان در کودکان بدلیل کمبود ویتامین D می شود. کم شدن سطح ویتامین D با بیماری آلوپسیا ارتباط داشته و می تواند یکی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری باشد.

درد عضله
اغلب اوقات پی بردن به دلایل درد عضله بسیار مشکل است. برخی شواهد نشان می دهند که کمبود ویتامین D می تواند از دلایل درد عضله در کودکان و بزرگسالان باشد. نتیجه یک مطالعه نشان داد که 71 درصد افرادی که از درد مزمن رنج می برند، دچار کمبود ویتامین D هستند. گیرنده ویتامین D در سلول های عصبی nociceptor وجود دارند که درد را حس می کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز