title
کد خبر: 229356
00
کشف دلیل مقاوم شدن بدن کودکان در برابر آنتی بیوتیک

نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که سطح بالای آلودگی آرسنیک در آب آشامیدنی با مقاومت به آنتی بیوتیک در بین کودکان رابطه مستقیم دارد. در این راستا، پژوهش ها در در بنگلادش ثابت کرد که در مناطقی با میزان بالای آلودگی آرسنیک در آب آشامیدنی در مقایسه با مناطقی که آلودگی کمتری دارند، شیوع بیشتری از مقاومت در برابر آنتی بیوتیک در کودکان وجود دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد امینول اسلام (Mohammad Aminul Islam) از دانشگاه ایالتی واشنگتن و پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از دلایل اصلی مرگ و بستری در سراسر جهان است. در حالی که محرک های اصلی مقاومت آنتی بیوتیک استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها است، عناصر طبیعی مانند فلزات سنگین نیز می توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را تقویت کنند.

در مطالعه جدید، محققان نمونه های آب و مدفوع را از مادران و فرزندان خردسال ۱۰۰ خانواده در دو بخش روستایی در بنگلادش جمع آوری کردند. خانواده های بخش اول از آب آشامیدنی از چاه های کم عمق استفاده می کردند که غلظت بالایی از آرسنیک دارد، در حالی که خانواده های بخش دیگر از آب آشامیدنی در چاه های عمیق استفاده می کردند که عاری از آرسنیک است.

غلظت آرسنیک متوسط در ۵۰ نمونه آب از روستای اول ۴۸۱ میکروگرم بر لیتر بود در حالی که غلظت آرسنیک متوسط در ۵۰ نمونه آب از روستای دوم صفر بود. به طور کلی ، ۸۴ درصد از کل نمونه های آب و مدفوع در هر دو روستا برای  باکتری معروف E. coli مثبت بود. شیوع E. coli مقاوم به آنتی بیوتیک در روستای با آب آرسنیک دار ۴۸ درصد در مقایسه با آب روستای بدون آرسنیک ۲۲ درصد بود. همچنین این باکتری خطرناک در بین کودکان در روستای اول ۹۴ درصد شایع بود که به طور قابل توجهی از روستای دوم بیشتر است. علاوه بر این، بخش بالاتری از کودکان این روستا در برابر آنتی بیوتیک های متعدد از جمله پنی سیلین، سفالوسپورین و کلرامفنیکول مقاوم بودند.

پژوهشگران معتقدند:ارتباط مثبت تشخیص داده شده بین قرار گرفتن در معرض آرسنیک و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک در کودکان در مناطق تحت تأثیر آرسنیک یک نگرانی مهم در مورد بهداشت عمومی است که ضمانت های مضاعف برای کاهش قرار گرفتن در معرض آرسنیک را طلب می کند.

 فلزات سنگین مانند آرسنیک نسبت به آنتی بیوتیک های محیط پایدارتر هستند و همچنان در یک دوره طولانی تر فشار بر باکتری ها اعمال کرده و باعث تکامل و گسترش مقاومت ضد میکروبی در جامعه می شوند. به گفته دکتر اسلام، اینکه تا چه اندازه آرسنیک میزان مقاومت آنتی بیوتیکی را بالا می برد باید مورد مطالعه قرار گیرد. با این وجود مهار این محرک محیطی مقاومت به همراه مصرف آنتی بیوتیک ها باید در پزشکی و کشاورزی بسیار جدی گرفته شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Pathogens منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز