title
کد خبر: 228787
00
سنگ کلیه در این شهر نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر است

یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروی (ارولوژی) با بیان اینکه کرمانشاه یکی از شایع ترین مناطق ایران در زمینه تشکیل سنگ کلیه است، گفت: یکی از علت‌های اصلی سنگ کلیه زمینه وراثت و زمینه ژنتیک و ارثی بودن زمینه تشکیل سنگ است که ارتباط زیادی با شیوع تشکیل سنگ‌های کلیوی دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «عبدالله سعادت فر» روز چهارشنبه به ایرنا افزود: یکی از مواردی که در زمینه اورولوژی مشکلات زیادی ایجاد می کند و باعث درد و ناراحتی و آسیب رسیدن به کلیه شده و حتی در برخی موارد موجب نارسایی کلیه و از بین رفتن کلیه‌ها و حتی منجر به دیالیزی شدن فرد می شود سنگ کلیه است.

وی اظهار داشت: در منطقه غرب کشور به ویژه استان کرمانشاه و کردستان زمینه ژنتیکی و وراثتی سنگ کلیه زیاد است و شیوع بالای سنگ کلیه را در این مناطق شاهد هستیم.

این متخصص جراحی کلیه گفت: رژیم غذای حاوی نمک، چربی ها و گوشت قرمز زیاد نیز از علل ایجاد سنگ کلیه است و ذائقه مردم غرب کشور بیشتر به این سمت است که در تشکیل سنگ خیلی موثر است.

وی اضافه کرد: فعالیت فیزیکی کم باعث بیشتر شدن سنگ کلیه می شود و بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشار خون و بیماری‌های رماتیسمی زمینه تشکیل سنگ های کلیوی را زیاد می کند.

دکتر سعادت فر عنوان کرد: نقایص مادرزادی و ساختاری مثل افرادی که تنگی مجاری کلیپی دارند یا اختلال و نقصی در داخل مسیر کلیه این افراد وجود دارد می تواند موجب تشکیل سنگ های کلیوی گردد.

وی همچنین اعلام کرد: عفونت های ادراری نیز می تواند زمینه ساز تشکیل سنگ کلیه باشد و همچنین سنگ کلیه موجب بروز و ایجاد عفونت های مجاری ادراری گردد.

این متخصص جراحی کلیه افزود: غذاها و موادی مثل آجیل، تخمه و بادام زمینی به دلیل داشتن نمک زیاد، نوشابه، قهوه، شکلات، ترکیباتی که دارای اگزالات هستند، سنگ ساز هستند.

وی یادآور شد: غذاهایی که مواد افزودنی دارند نیز مانند غذاهای کنسروی از عوامل تشکیل و شیوع سنگ هستند، اما عدم نوشیدن آب به اندازه کافی و بی تحرکی از اصلی ترین علل زمینه ساز سنگ‌های کلیه است.

دکتر سعادت فر گفت: سنگ های کلیوی خیلی کوچک، یا در اصطلاح شن ریزه هایی که داخل کلیه وجود دارد، درد و علامتی ندارد و انسداد و علایم خطری هم ندارد اما جهت درمان به این افراد توصیه می شود بیشتر آب و مایعات‌ مصرف کنند (مصرف آب جوشیده توصیه نمی شود)، مصرف لبنیات، گوشت قرمز و نمک را کاهش دهد و تحرک و فعالیت فیزیکی زیاد داشته باشند.

وی تاکید کرد: به افرادی که دچار سنگ کلیه هستند توصیه می شود لبنیات باید به اندازه کافی مصرف کنند، اگر لبنیات کم مصرف شود علاوه بر سنگ کلیه باید با عوارض ناشی از عدم مصرف لبنیات مانند پوکی استخوان نیز مبتلا خواهند شد.

این متخصص جراحی کلیه گفت: سنگ کلیه معمولاً تا زمانی که در کلیه حرکت نکند یا به حالب‌ها (لوله‌هایی که کلیه‌ها و مثانه را به هم متصل می‌کند) نرسد، علائمی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: اگر سنگ در حالب‌ها گیر کند، ممکن است جریان ادرار را مسدود کند و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد.

سعادت فر تصریح کرد: مبتلایان به سنگ کلیه علایم و نشانه‌های دیگری را نیز تجربه خواهند کرد، تغییر رنگ ادرار به قرمز، قهوه‌ای و صورتی، بدبو شدن ادرار، دفع ادرار بیشتر از حد معمول یا ادرار کردن در مقادیر خیلی کم، تهوع و استفراغ، تب و لرز از جمله این علایم هستند.

وی اظهار داشت: در صورت وجود عفونت، درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است تغییر کند و به مکان دیگری منتقل شود یا شدت آن افزایش یابد.

این متخصص جراحی کلیه در پایان گفت: داروهای مورد نیاز برای دفع سنگ کلیه توسط پزشک متخصص تجویز می شود، همچنین فعالیت فیزیکی فرد مبتلا، در صورت کوچک بودن سنگ باعث دفع آن می شود اما در صورت بزرگ بودن سنگ و عدم دفع آن، از اقدامات دیگر و سنگ شکنی با استفاده از دستگاه استفاده می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز