title
کد خبر: 227788
00
خود درمانی برای «آبسه» ممنوع است

آبسه وضعیتی است که بدنبال عفونت دندانی و درگیر شدن مغز یا پالپ دندان که بدنبال پوسیدگی، مجموعه داخل پالپ با اطلاقک عصب دندان و بعد کانال ریشه درگیر می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز،دکتر بهزاد هوشمند دندانپزشک،  با بیان این مطلب افزود: از انتهای کانال، عفونت به اطراف ریشه می رسد و در نهایت تجمع میکرو ارگانیسم ها و عدم تعادل میکرو ارگانیسم ها و تداخل میکروبی که در آن جا اتفاق می‌افتد، منجر به فرآیند حاد تحت عنوان عفونت اطراف ریشه شده و نهایتا اگر شرایط دیگر هم مهیا شود، تبدیل به آبسه می شود.

وی با اشاره به این که آبسه یک پروسه حاد ناشی از تجمع چرک و منشأ میکروبی است، ادامه داد: بخش دیگری از آبسه را در ناحیه دهان ناشی از عفونت های بافت های نگهدارنده دندان تقسیم بندی می کنیم. مجموعه لثه و ریشه که دندان را به استخوان فک متصل می کند، به دنبال عدم رعایت بهداشت، فرد را وارد پروسه آبسه دندان می کند و این دو مورد از شایعترین عفونت‌های ناحیه دهان هستند.

این دندان پزشک تصریح کرد: پوسیدگی دندان و بیماری لثه عامل شایعترین عفونت های تجربه شده توسط بشر هستند. البته در کنار این ها ما آبسه های غیر دندانی هم داریم که علت تشکیل آبسه که در دهان، فک و صورت است، در مجاورت ارگان های اطراف فک و دهان است. مثلا از سینوس عفونت به دندان منتقل می شود. گاه این عفونت ها سیستم متابولیک بدن را به هم می ریزد که این موارد اوژانس محسوب می شود و باید مراجعه به دندانپزشک صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که لازم است عفونت ها را جدی بگیریم، در توضیح عارضه ای که ممکن است عفونت دندان عقل به دنبال داشته باشد، گفت: این عفونت ممکن است به عقب تر یعنی فضای حلق برود یا به سمت پایین تر یعنی کف دهان و حتی به مدیاستین و قفسه صدری بیمار هم برسد.

هوشمند متذکر شد: همواره تاکید بر مقدم شمردن پیشگیری است. گاه برخی بیماری ها شرایط مستعدتر می کند؛ ضمن این که برخی عادات نادرست بهداشتی و تغذیه ای، شرایط را برای بیماری لثه فراهم می کند.

هوشمند در بخش دیگری از سخنان خود اشاره به پیوره داشت و گفت: پیوره به عفونت سنوج نگهدارنده دندانی گفته می شود و علت اصلی آن، تجمع پلاک میکروبی در ناحیه حاشیه شیار لثه است. با تشکیل پلاک میکروبی در این ناحیه، درگیری میکروارگانیسم ها در ناحیه و استفاده آنها از مواد غذایی که هم از شیار لثه وارد می شود و هم در محیط دهان وجود دارد، باعث رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها می شود.

این دندانپزشک در پایان اظهارداشت: با تکثیر میکروارگانیسم ها، الیافی که باعث چسبیدن دندان به لثه می شود، سست شده و به مرور زمان و به دنبال تشکیل کیسه ای در محل، لثه از دندان جدا می شود. به توجه به این که اکسیژنی به این کیسه نمی رسد، میکروارگانیسم های بی هوازی رشد می کنند و محصولات آنها استخوان فک را تخریب می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز