title
کد خبر: 227689
00
استراتژی‌ های امیدوار کننده برای درمان و پیشگیری از کرونا

دانشمندان روش ایمونوتراپی را که معمولاً یک روش درمانی سرطان است برای درمان ضد کرونا تغییر داده‌ و آن را از سلول‌های CAR-T اقتباس کرده‌ اند.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، دانشمندان روشی را که معمولاً یک روش مبتنی بر سلول درمانی CAR-T که یک روش درمانی سرطان است را به منظور از بین بردن ویروس کرونا استفاده کردند.

در این راستا، تیمی از دانشمندان در موسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی زیست پزشکی جکسون به رهبری دریا اونوتماز (Derya Unutmaz)، چندین استراتژی مبتنی بر ایمنی را برای کشف درمان و پیشگیری از کرونا نشان دادند. 

اولین روش ایمونوتراپی در این مطالعه بر پروتئین اسپایک موجود در گیرنده سلول های ویروس کرونا و آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) متمرکز بود. سنبله پروتئین روی سطح ویروس بوده که مسئول آلوده کردن سلول های میزبان سالم است. این پروتئین از طریق گیرنده ACE2 وارد سلول شده و به آر ان ای ویروسی اجازه می دهد تا کنترل خود را آغاز کند.

در مطالعه این تیم پژوهشی، سلول‌های T با سلول‌های ضد اسپایک و ضد مبدل آنژیوتانسین برای هدف قرار دادن پروتئین اسپایک یا گیرنده آنزیم، با ویژگی و کارایی بالا در انواع مختلف سلول ‌های آلوده، مهندسی شدند. 

روش دوم ایمونوتراپی مکانیزمی مبتنی بر آنتی بادی برای جلوگیری از عفونت کرونا فراهم می کند. سلول‌های T با یک آنتی ‌بادی اختصاصی ترکیب شده با آنزیم مبدل آنژیوتانسین مهندسی شدند تا سلول ‌های T خود بیمار را برای از بین بردن سلول‌ های آلوده ‌ای که پروتئین اسپایک کرونا را روی سطح خود نشان می ‌دهند، فعال کند.  

درمان آنزیم مبدل آنژیوتانسین به جای اینکه سلول‌ های اصلاح شده خارج از بدن را از بین ببرد، سلول‌ های T سالم را در فرد فعال می ‌کند تا سلول‌های اسپایک را پس از عفونت هدف قرار دهند. برخلاف اکثر روش ‌های درمانی کنونی، سلول‌ های اصلاح‌ شده مبدل آنژیوتانسین از گیرنده ACE2 برای هدف قرار دادن پروتئین اسپایک در تمام انواع کرونا از جمله دلتا، امیکرون و غیره استفاده می ‌کنند.

بنابراین، درمان آنزیم مبدل آنژیوتانسین می ‌تواند حذف مؤثرتری را فراهم کند. این مطالعه همچنین ادعا می کند که می ‌تواند به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از ورود ویروس به سلول ‌ها عمل کرده و یک استراتژی پیشگیرانه احتمالی را ارائه دهد.

بر اساس این مطالعه، هر دو درمان مبتنی بر سلول‌های CAR-T کرونا و درمان‌ های مبتنی بر آنژیوتانسین، استراتژی‌ های بالقوه امیدوار کننده ‌ای را برای درمان و پیشگیری از کرونا در آینده ارائه می ‌دهند.

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی Clinical and Translational Immunology منتشر شده است.

منبع:سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز