title
کد خبر: 227672
00
نقش فعالیت‌های بدنی در کنترل بیماری دیابت

کارشناس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، گفت: ورزش باعث کارایی بیشتر، کاهش وزن، احساس نشاط و تندرستی می شود. و افزایش فعالیت های بدنی در کنترل بیماری دیابت، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، به گفته مرضیه آقازمانی، انجام فعالیت بدنی هر چند کم، بهتر از انجام ندادن آن است و می تواند به سوختن کالری بیش تر، کمک کند و موجب بهبود در وضعیت جسمانی شود؛ پس انجام فعالیت بدنی، می تواند بخشی از زندگی روزمره باشد.

وی اظهار کرد: ورزش و فعالیت های بدنی، باید متناسب با شرایط و وضعیت سلامت شخص باشد، و به طور منظم و مستمر انجام گیرد. این کارشناس با اذعان به اینکه زمان ورزش، بهتر است عصر باشد؛ گفت: بهتر است که ورزش های سبک، مثل نرمش و پیاده روی انجام دهند و البته درباره نوع ورزش، می توانند با پزشک مرکز بهداشتی و درمانی مشورت کنند.

لزوم توجه به نکات ایمنی هنگام ورزش

این کارشناس با عنوان کردن اینکه هنگام ورزش حتما از کفش و لباس مناسب استفاده شود؛ مقادیر کافی آب و مایعات بدون قند نوشیده شود؛ قند خون پیش و پس از ورزش اندازه گیری شود و پنج تا 10 دقیقه در آغاز و پایان هر جلسه ورزش به "گرم کردن" و " سرد کردن" بدن اختصاص داده شود؛ گفت: اگر قند خون پیش از ورزش، کم تر از 100 میلی گرم در دسی لیتر بود، حتما یک واحد کربوهیدرات میل شود.

وی هشدار داد که اگر قند خون بیش از 300 میلی گرم در دسی لیتر بود، نباید ورزش کرد. به گفته آقازمانی، آنان باید مواد قندی با خود داشته باشند تا در صورت اُفت قند خون، مصرف شود؛ هیچ گاه در حالت گرسنگی، ورزش نکنند و پس از ورزش، پاها و بین انگشتان از نظر قرمزی و تاول بررسی شود.

راه‌های کاهش دریافت قند و شکر

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین، گفت: پنج راه کاهش دریافت قند و شکر، شامل: هنگام پخت و تهیه غذا یا شیرینی، از شکر کمتری استفاده کنند؛ هنگام خرید مواد غذایی، با خواندن برچسب روی بسته، به مقدار گلوکز (واحد سازنده قند و شکر) استفاده شده دقت کنند و در تهیه کیک و شیرینی، به جای شکر از میوه های تازه که طعم شیرین دارند، استفاده شود.

آقازمانی با اذعان به اینکه از مصرف مواد غذایی که قند بالایی دارند، مانند: ژله، آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار پرهیز کنند؛ گفت: هر قوطی نوشابه به اندازه 10 حبه قند دارد. وی ادامه داد که باید مصرف قند در کنار چای را حذف کنند و به جای آن می توانند از میوه های شیرین استفاده کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز