title
کد خبر: 227664
10
با ماهیت بیماری دیابت آشنا شوید

بسیاری از افراد دیابتی زمانی که صحبت از دیابت میشود صرفا می‌دانند که “قند” دارند اما نمی‌دانند حتی معنی قند داشتن چیست.

به گزارش بهداشت نیوز، دیابت به زبان ساده یک بیماری شایع نه تنها در ایران بلکه در کل جهان است. در بدن هر فرد عادی، ماده ای به نام انسولین یافت میشود. این ماده در غدد لوزالمعده انسان ترشح میشود و باعث میشود تا قند خون بدن که از تغذیه مواد مختلف به دست آمده است هضم شود. انسولین از طریق خون به سلول ها انتقال پیدا می کند و در آنجا قند یا گلوکز را، به انرژی تبدیل میکند.

در بیماری دیابت، بدن فرد مبتلا توانایی سوزاندن این قند را از دست میدهد و نمیتواند آن را در سلول ها به انرژی تبدیل کند. قند موجود در خون در صورت افزایش بیش از حد، باعث ایجاد بیماری دیابت میشود. اما چه چیزی باعث اختلال در تبدیل گلوکز میشود؟ کمبود انسولین!!

گفتیم که انسولین، ماده ای است که وظیفه کاهش قند خون را دارد. در صورتی که انسولین بدن به هر دلیلی کاهش پیدا کند و یا نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، بدن ما دچار بیماری دیابت میشود.

دیابت انواع مختلفی دارد اما شایع ترین آن، دیابت نوع دو و پس از آن دیابت نوع یک است. دلیل ابتلا به دیابت در این دو بیماری با یکدیگر متفاوت است.

دیابت نوع یک

در بدن هر فرد عادی، گلبول ها سفید وظیفه حفاظت از بدن در مقابل بیماری های مختلف را به عهده دارند. اما در مواقعی این گلبول ها به اشتباه سلول های بدن را به عنوان سلول مهاجم و بیماری زا تشخیص داده و آنها را از بین میبرند. در دیابت نوع یک، سلول های محافظ بدن، سلول های ترشح کننده انسولین در غدد لوز المعده را به عنوان سلول مهاجم تشخیص میدهند و با از بین بردن آنها، بدن را با کمبود انسولین مواجه میکنند.

دیابت نوع یک را دیابت وابسته به انسولین میدانند. برای درمان این بیماری، فرد بیمار باید جهت جبران انسولین مورد نیاز بدن، به صورت روزانه به بدن خود انسولین تزریق کند.

دیابت نوع دو

در دیابت نوع دو، بدن با کمبود انسولین مواجه نیست. بلکه بدن به اندازه کافی انسولین را ترشح میکند اما بدن در مقابل این انسولین مقاومت دارد و اجازه نمیدهد تا این انسولین به وظیفه خود یعنی کاهش قند خون بپردازد. دیابت نوع دو را دیابت غیر وابسته به انسولین مینامند. بر خلاف دیابت نوع یک، که هنوز دلیل قطعی برای توجیه به چرایی به وجود آمدن آن وجود ندارد، ابتلا به دیابت نوع دو دلایل مختلفی دارد.

از جمله دلایل عمده ابتلا به دیابت نوع، چاقی بیش از اندازه است. از همین رو یکی از مهم ترین روش های درمان دیابت نوع دو، استفاده از رژیم صحیح و محافظت شده غذایی است. در این بیماری برای درمان از قرص هایی چون متفورمین استفاده میشود تا روند استفاده از انسولین در بدن تصحیح شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز