title
کد خبر: 227647
00
درمان التهاب برونش‌ها با راهکارهای طبیعی

برونشیت یک بیماری شایع تنفسی و ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها، محرک‌هایی مانند دود سیگار و دیگر ذراتی است که لوله‌های برونش را ملتهب می‌کند. این لوله‌ها هوا را از بینی و دهان به ریه‌ها می‌رسانند.

به گزارش بهداشت نیوز، بیماری‌هایی که منشا ویروسی دارند، مانند برونشیت حاد، دارویی ندارند که زودتر خوبتان کنند. بلکه داروهایی وجود دارند که می‌توانند علائم را تسکین دهند و شما احساس راحت‌تری داشته باشید اما به طورکلی سرعت پروسه‌ی التیام را افزایش نمی‌دهند.

وقتی باکتری‌ها عامل برونشیت هستند، آنتی‌بیوتیک موثر خواهد بود؛ اما استفاده‌ی زیاد از آنتی‌بیوتیک می‌توانند زمانی که واقعا به این داروها نیاز دارید در بدن مقاومت ایجاد کند.

از طرفی شما شاید بتوانید برونشیت حاد را خودتان با درمان‌های خانگی برطرف کنید؛ اما درمان برونشیت مزمن که معمولا ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض محرک‌هایی مانند دود سیگار است، کمی پیچیده‌تر بوده و معمولا نیاز به تغییراتی در سبک زندگی دارد. خیلی مهم است که علائم را فورا مداوا کنید تا سریع‌تر هم ریکاوری شوید. با خوب مراقبت کردن از خودتان می‌توانید زود خوب شوید.

علائم برونشیت

برونشیت باعث تولید موکوس و تنگی راه‌های هوایی می‌شود. افزایش خلط می‌تواند نفس کشیدن را سخت کرده و سرفه‌های مداوم ایجاد کند. سرفه ممکن است همراه با علامت‌های زیر باشد:
. ترشحات زرد یا سفید
. گرفتگی سینه
. تنگی نفس
. تب
. لرز
. دردهای عضلانی
. گرفتگی بینی
. خستگی

برونشیت اغلب زمانی روی می‌دهد که در حال بهبودی از یک سرماخوردگی یا عفونت ویروسی هستید.

بخور کمک می‌کند موکوس و ترشحات رقیق شوند و بتوانید راحت‌تر آن‌ها را دفع کنید. ساده‌ترین راه بخور دادن در حمام داغ است. آب را تا حدی داغ کنید که نسوزید و قابل تحمل باشد، سپس با دهان و بینی نفس عمیق بکشید. آب داغ کمک می‌کند عضلات نیز شُل شوند و تنش ناشی از سرفه تسکین بیابد

برونشیت مزمن چیست؟

برونشیت مزمن حاصل تنفس محرک‌های محیطی است و عامل شماره یک آن، سیگار است. شما ممکن است در اثر استنشاق دود دست دوم سیگار یا هوای آلوده به برونشیت مزمن مبتلا شوید. برونشیت مزمن می‌تواند در اثر طولانی شدن یک بیماری هم ایجاد شود. نوزادان و افراد سنین بالا بیشتر از همه در معرض برونشیت مزمن هستند.

برونشیت زمانی مزمن تلقی می‌‌شود که مکررا رخ داده و دست‌کم سه ماه در یک سال و به مدت حداقل دو سال فرد را درگیر کند. این بیماری بیشتر روزهای ماه با سرفه‌های خلط دار همراه است.
اگر برونشیت مزمن دارید باید تحت نظر پزشک باشید. پزشک به شما کمک می‌کند برنامه‌ای برای کنترل علائم خود تعیین کنید. درمان برونشیت مزمن مهم است زیرا این بیماری می‌تواند شما را مستعد دیگر عوارض کند.

راهکارهای خانگی برای برونشیت
شما می‌توانید برونشیت حاد را در خانه و با استفاده از روش‌های طبیعی درمان کنید. خیلی از این روش‌ها برای سلامتی نیز مفیدند.

زنجبیل
بعضی محققان دریافته‌اند زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند عفونت تنفسی را بهتر کند. به چند روش می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید:
. زنجبیل خشک بجوید.
. با زنجبیل تازه چای درست کنید.
. زنجبیل را خام بخورید یا به غذا اضافه کنید.
. از کپسول زنجبیل استفاده کنید.

بهتر است زنجبیل را به صورت طبیعی آن استفاده کنید، تا به شکل مکمل و کپسول. شاید به زنجبیل حساسیت داشته باشید، بنابراین اگر به آن عادت ندارید ، ابتدا مقدار کمی از آن استفاده کنید.

گاهی زنجبیل خوردن برای کسی ضرری ندارد اما در موارد زیر نباید از مکمل زنجبیل استفاده کنید:
. باردارید یا به کودکتان شیر می‌دهید.
. دیابت دارید.
. مشکلات قلبی دارید.
. به نوعی از اختلال خون دچارید.

سیر
سیر خواص زیادی دارد. نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد سیر می‌تواند رشد ویروس‌های برونشیت عفونی را به طور موثر مهار کند. این یافته‌ها می‌گویند سیر می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای برونشیت باشد.

سیر تازه بهترین نوع سیر است، اما اگر طعم و بوی آن را دوست ندارید می‌توانید آن را به صورت کپسول مصرف کنید. اگر اختلالی مربوط به خون دارید از سیر با احتیاط استفاده کنید. همیشه اول مقدار کمی از سیر مصرف کنید تا مطمئن شوید که معده‌تان را اذیت نخواهد کرد.

زردچوبه
زردچوبه ادویه‌ای است که از ریشه درخت Curcuma longa گرفته می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند زردچوبه دارای خواص زیادی است که می‌تواند برای رفع برونشیت مفید باشد. زردچوبه خواص ضدویروس، ضدباکتری و ضدالتهابی دارد. زردچوبه فعالیت آنتی‌اکسیدانی را در بدن افزایش می‌دهد، یعنی تحریک را کاهش داده و ایمنی بدن را قوی می‌کند.

. به سالادتان زردچوبه اضافه کنید
. یک‌دوم قاشق مرباخوری پودر زرچوبه را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و خمیر درست کنید و روزی یک تا سه بار از آن بخورید.
. زردچوبه را به صورت کپسول آن بخورید.
. دمنوش زردچوبه درست کنید.
استفاده از زردچوبه در غذا به عنوان ادویه معمولا ضرری ندارد مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید.
در موارد زیر نباید از زردچوبه به عنوان دارو استفاده کنید:
. مشکلات معده
. مشکلات کیسه صفرا
. خونریزی یا اختلالات خون
. بیماری‌های مربوط به حساسیت به هورمون
. کمبود آهن

اگر باردار هستید یا به کودکتان شیر می‌دهید، زیاد از زردچوبه استفاده نکنید.

بخور
بخور کمک می‌کند موکوس و ترشحات رقیق شوند و بتوانید راحت‌تر آن‌ها را دفع کنید. ساده‌ترین راه بخور دادن در حمام داغ است. آب را تا حدی داغ کنید که نسوزید و قابل تحمل باشد، سپس با دهان و بینی نفس عمیق بکشید. آب داغ کمک می‌کند عضلات نیز شُل شوند و تنش ناشی از سرفه تسکین بیابد.

یک روش دیگر برای بخور دادن این است که در کاسه‌ای آب داغ بریزید، روی سرتان حوله‌ای بیندازید و بخار را استنشاق کنید. می‌توانید در آب داغ، منتول یا اکالیپتوس هم بریزید.

آب‌نمک
غرغره با آب‌نمک می‌تواند به دفع موکوس و ترشحات کمک کرده و گلودرد را تسکین بخشد. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. جرعه‌های کوچکی از آن بردارید و در ته حلقتان غرغره کنید. آب‌نمک را قورت ندهید و آن را تف کنید. در آخر دهان را با آب معمولی بشویید.

خواب کافی
خواب و استراحت کافی به بدن فرصت التیام می‌دهد. البته شاید سخت باشد بخوابید وقتی سرفه دارید اما حداقل هیچ فعالیتی انجام ندهید و استراحت کنید.

طی مراحل  خواب عمیق است که بدنتان ترمیم می‌شود و عملکرد سیستم ایمنیتان هم تقویت می‌شود، بنابراین بدنتان بهتر می‌تواند با التهاب بجنگد.

تغییراتی در سبک زندگی
با یک سبک زندگی سالم می‌توانید از خیلی از بیماری‌ها جلوگیری کنید و اگر هم بیمار شدید، زودتر خوب شوید. یک بیماری جزئی حتی می‌تواند شیوه‌ی بدن برای اعلام این مسئله به شما باشد که باید سرعت و شدت فعالیتتان را کم کرده و سخت نگیرید.

تغییرات زیر کمک می‌کنند زودتر حالتان خوب شود و ریسک ابتلای مجدد به بیماری در آینده پایین بیاید:
. اگر سیگاری هستید ترک کنید و جاهایی نروید که در معرض دود دست دوم سیگار باشید.
. جاهایی که آلودگی زیاد وجود دارد نروید.
. اگر هم مجبورید به محیط آلوده بروید حتما ماسک بزنید.
. با تغذیه سالم سیستم ایمنی خود را تقویت کنید؛ مثلا با مصرف کدوحلوایی، آویشن، نعنا، فلفل دلمه‌ای، لیموشیرین و ...
. حداقل سه بار در هفته و هر بار بیست دقیقه ورزش کنید.
. دست‌ها را مکررا بشویید تا از انتشار عفونت جلوگیری کنید.
. از دستگاه رطوبت ساز استفاده کرده و آن را مرتبا طبق راهنمای محصول تمیز کنید.

داروهای بدون نسخه را با احتیاط مصرف کنید
برای سرفه دو نوع داروی بدون نسخه وجود دارد: داروهایی که جلوی سرفه را می‌گیرند و داروهایی که موکوس را رقیق می‌کنند تا بتوانید با سرفه آن‌ها را دفع کنید. مهم این است که بدانید چه نوع سرفه‌ای دارید. اگر سرفه‌هایتان خلط دار هستند نباید داروی ضدسرفه مصرف کنید. ضمنا مطالعات نشان داده‌اند هیچ یک از این دو نوع دارو لزوما بهتر از روش‌های خانگی نیستند. از روش‌های خانگی برای تسکین سرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عسل و لیموترش

سال‌های سال است که از عسل و آبلیمو برای تسکین سرفه‌های خشک و گلودرد استفاده می‌شود. می‌توانید عسل و آبلیمو را به تنهایی یا همراه با چای مصرف کنید.

آناناس
آب آناناس هم می‌تواند مفید باشد. آناناس دارای بروملین است که یک ضدالتهاب قوی و طبیعی است و به دفع ترشحات ناشی از برونشیت و دیگر عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند.


چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟
اگر فکر می‌کنید روند بهبودیتان سرعت طبیعی ندارد به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر نیز مراجعه به پزشک ضرورت دارد:
. سرفه‌هایی که بیشتر از یک ماه طول کشیده‌اند
. سرفه‌های بسیار دردناک
. تب بالا
. مشکل در تنفس
. سردرد شدید
. سرفه با خون
. موارد مکرر برونشیت

در پایان
علائم برونشیت حاد معمولا در عرض یک تا دو هفته خوب می‌شوند و شما باید بعد از چند روز احساس کنید حالتان بهتر شده است. سرفه‌های خشک ممکن است تا یک ماه با شما باشند. یادتان باشد:
. زیاد آب و مایعات گرم بنوشید و غذاهای سالم بخورید.
. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.
. تغییراتی در سبک زندگیتان ایجاد کنید تا بیشتر به سلامتی خود کمک کنید.
اگر علائم با روش‌های خانگی بهتر نشدند یا اگر مکررا به برونشیت دچار می‌شوید به پزشک مراجعه کنید. شاید نیاز به درمان قوی‌تری داشته باشید یا دچار برونشیت مزمن باشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز