title
کد خبر: 227170
00
تغییر شکل ساختار «پا» را جدی بگیرید

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: تغییر شکل ساختار پا قابل اصلاح است، اگر اصلاح نشود می‌تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه آرتروز یعنی استئوآرتریت مفاصل و تخریب سطوح مفصلی، درباره عوامل زمینه ساز آرتروز مفاصل گفت: به ‌طور معمول، آرتروز با افزایش سن اتفاق می‌افتد و در ۶۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال، این مساله مشاهده می‌شود یعنی مساله سن، ابتدایی ترین عامل آرتروز است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهارکرد: غییر شکل ساختار پا مانند پای پرانتزی، زانو ضربدری و کف پای صاف که هر کدام از این موارد قابل اصلاح است، اگر اصلاح نشود می‌تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر شود.

وی ادامه داد: سایر عوامل که آرتروز را جلو یا عقب می‌اندازد، عبارتند از: ژنتیک ( برخی خانواده‌ها تا ۸۰ سالگی هم آرتروز ندارند و برخی افراد در ۳۵ ـ ۳۰ سالگی آرتروز شدید دارند)، اختلالات هورمونی و ضربه، از عوامل زمینه‌ساز آرتروز است.

پناهی با بیان اینکه مستعدترین مفصل، مفصل زانو است چون وزن بدن روی مفصل زانو فشار وارد می‌کند، گفت: اگر سیکل‌های قاعدگی در خانم‌ها دچار اختلال شود، احتمال آرتروز بیشتر می‌شود. البته از سایر عوامل زمینه ساز آرتروز می‌توان به سابقه ضربه اشاره کرد. مفصل آسیب دیده در اثر ضربه مستعد آرتروز می‌شود چرا که ضربه می‌تواند به تمام اجزای مفصل آسیب برساند.

وی افزود: تغییر شکل ساختار پا مانند پای پرانتزی، زانو ضربدری و کف پای صاف که هر کدام از این موارد قابل اصلاح است، اگر اصلاح نشود می‌تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر شود.

این متخصص طب فیزیکی در پاسخ به این سوال که یا نوع تغذیه آرتروز را تشدید می‌کند؟، اظهارداشت: بله، به عنوان مثال مصرف سدیم و نمک آرتروز را تشدید می‌کند؛ که در درمان آرتروز اگر مساله ژنتیک و نژاد را کنار بگذاریم، مابقی حدوده ۵۰ ـ ۴۰ درصد است که می‌توان اصلاح کرد.

وی با تاکید بر اینکه در تسکین درد آرتروز، استامینوفن موثر است، نه ایبوپروفن، گفت: پمادهای موضعی هم موثر است‌. البته مصرف داروهای خوراکی و غضروف‌ساز، تاثیرش کمتر از ۵ درصد است.

پناهی در پایان خاطرنشان کرد: این داروها در مفصل جذب نمی‌شوند و غضروف نمی‌سازند، برای دیابتی‌ها خطرناکند و قند خون را در افراد مستعد بالا می‌برند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز