title
کد خبر: 224403
00
گام بلند روسیه در تولید واکسن های نسل جدید کرونا

اگرچه تاکنون انوع مختلف واکسن کرونا توسط کشورهای مختلفی ارائه شده است اما این واکسن ها در دو گروه mRNA و واکسن های مبتنی بر فناوری های قدیمی بوده و تنها شرکت هایی مانند فایزر و مدرنا توانسته بوده نسل جدید واکسن ها را بسازند.

به گزارش بهداشت نیوز، یلنا نچایوا، معاون مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی دولتی وکتور روسیه اعلام کرد که این مجموعه در حال توسعه واکسن کرونا ویروس mRNA است.

او در حاشیه مجمع Openbio به خبرنگاران گفت: هیچ واکسن mRNA در روسیه وجود ندارد، اما اکنون چندین سازمان از جمله Vector روی آن کار می کنند. به گفته نچایوا، این مرکز در حال حاضر روی فناوری ها و روش های کنترلی برای توسعه واکسن کار کرده و آزمایش های پیش بالینی هنوز شروع نشده است.

وی خاطرنشان کرد:توسعه واکسن‌های mRNA یک حوزه امیدوار کننده در جهان است. انتظار می رود چنین واکسن هایی ایمن تر و ارزان تر از واکسن های موجود باشند. علاوه بر این، تولید آنها زمان کمتری خواهد برد.

با این حال، به گفته وی، در حال حاضر مشکلاتی در تامین مواد اولیه وجود دارد که دلیل اصلی آن تحریم های غرب علیه روسیه است. به همین دلیل ما سعی می کنیم فناوری های بومی را جایگزین فناوری های غربی کنیم. به عنوان مثال، تخمیرها، در داخل کشور تولید خواهند شد. توسعه دهندگان روسی با علم جهانی همگام هستند و من فکر می کنم واکسن های mRNA روسیه تقاضای بالایی خواهند داشت.

لازم به ذکر است که دنیس لوگونوف، معاون مدیر کل مرکز گامالیا، پیشتر گفته بود که این مرکز نیز در حال توسعه واکسن ویروس کرونا mRNA است. بر این اساس اعلام شد یک گروه آزمایشگاهی ویژه در مرکز فوق راه اندازی شده و نتایج آزمایش سرعت بیان بالایی را نشان می دهد. 

به باور کارشناسان، برخلاف واکسن‌ های ناقل، که می ‌توانند اغلب هر شش ماه یک بار استفاده شوند، واکسن‌های mRNA چنین محدودیت‌ هایی ندارند.
گفتنی است واکسن های MRNA از یک کپی مولکولی به نام RNA پیام رسان برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده می کنند. واکسن های مبتنی بر RNA یک پروتئین پاتوژن را کد می کنند.

چنین واکسن هایی دارای غشای لیپیدی هستند که RNA را از تجزیه محافظت کرده و ورود RNA را به سلول ممکن می کند. هنگامی که یک RNA واکسن وارد سلول می شود، مکانیسم های سنتز پروتئین سلول، پروتئین کد گذاری شده با RNA را تولید می کند که به عنوان یک آنتی ژن عمل کرده و نهایتا توسط سیستم ایمنی شناسایی می شود و به بدن می آموزد که ایمنی مورد نیاز را ایجاد کند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز