title
کد خبر: 224146
00
اثربخشی واکسن ‌های کرونا علیه سویه امیکرون رو به کاهش است

یافته ‌های یک مطالعه جدید سوئدی نشان داد که دو دوز واکسن کرونا محافظت طولانی‌ مدت موثری در برابر سویه های دیگر کرونا ارائه می ‌کند، اما مقاومت کمتری در برابر عفونت سویه امیکرون دارد.

به گزارش بهداشت نیوز ،تزریق واکسن های کرونا تنها به مدت سه هفته در مقابل سویه امیکرون فعال بوده و به حدود ۴۳ درصد در هفته چهارم کاهش می ‌یابد.

علاوه بر این، طبق پیگیری‌ های انجام شده تا ۱۳ ماه پس از تزریق دو دوز واکسن کووید-۱۹، این واکسن محافظت طولانی‌ مدت قابل ‌توجهی در برابر بیماری‌ های شدید ایجاد کرد اما این محافظت در برابر سویه امیکرون کاهش یافت.

این مطالعه الگوی اثربخشی واکسن وابسته به زمان (VE) قبل و بعد از ظهور سویه امیکرون را مقایسه کرد. این پژوهش شامل افراد بالای ۱۲ سال بود که بین سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده بودند. 

نتایج تحقیقات نشان داد: شیوع سویه امیکرون باعث سریعترین سقوط در اثربخشی واکسن شد. این موضوع منجر به اختلاف عمده بین اثربخشی های واکسن نسبت به زمان قبل و بعد از امیکرون شد. اثربخشی واکسن عمدتاً قبل از ظهور سویه امیکرون بالای ۸۵ درصد باقی مانده است، با این حال، این میزان به سرعت پس از یک انتشار عفونت سویه امیکرون کاهش یافته و کم باقی مانده است.

افراد واکسینه شده که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌ اند نتوانستند در عرض ۱۴ هفته پس از دوز دوم در برابر امیکرون محافظت شوند.

به گفته پژوهشگران، در دوره پیش از امیکرون اثربخشی واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان بادوام و پایدار بود ولی عفونت کرونا پس از ابتلا به سویه امیکرون اثربخشی واکسن تا هفته ۲۵ حفظ شد و با گذشت زمان کاهش یافت.

با این حال، حفاظت محدود در برابر بستری شدن در بیمارستان در طول دوره مطالعه ادامه داشت. جالب اینجاست که تفاوت های سنی تأثیر زیادی بر الگوی کلی اثربخشی واکسن نداشت. 

کاهش تدریجی اثر بخشی واکسن کرونا با گذشت زمان، تغییرات گسترده ای را ایجاب می کند که شاید شامل دریافت دوزهای تقویت کننده واکسن ها باشد. بنابراین، اقدامات مؤثری برای تشویق مردم به دریافت دوزهای تقویت کننده باید برای حفاظت از سطح جمعیت در برابر کرونا انجام شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Preprints با The Lancet منتشر شده است.

منبع:سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
دکتر سیده غنچه لنگری
1401/07/05 - 21:040 1
در عمل تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا بعد از واکسیناسیون در سطح جهانی کاهش یافته. خوشبختانه در ایران هم علیرغم عدم دسترسی به واکسنهای با پایه ی ام آر ان ای ، شایعات و عدم اطلاع رسانی مطلوب، واکسیناسیون مردم انجام شده و خوشبختانه در حال حاضر شاهد کاهش واضح تعداد مبتلایان به فرم شدید بیماری در سویه اُمیکرون و کاهش نیاز به بستری افراد مبتلا هستیم.
آرش
1401/07/05 - 22:120 1
مخالفان واکسیناسیون واقعا دنبال چه هستند،. مرگ بیشتر انسانها؟!
اینستاگرام بهداشت نیوز